ZDRAVÁ STRAVA

Prírodný spôsob prevencie ochorení

Viete, ako vyzerá skutočne zdravá strava?

Zmena stravovania a spôsobu života viedla k nárastu chronických ochorení

Naši predkovia voľakedy jedli len to, čo si sami vypestovali a riadili sa zdravým sedliackym rozumom, ako napríklad: človek potrebuje “z každého rožku trošku” a “všetkého veľa škodí”. A pritom netrpeli na novodobé chronické ochorenia ako my v súčasnosti.

Dôsledkom odklonu od stravy a života, ktoré sú pre nás prirodzené je obrovská explózia chronických ochorení. Dokonca už došlo aj ku skráteniu očakávanej dĺžky života, a to aj napriek neustálym vedeckým pokrokom.

Nárast ochorení vhodne využil farmaceutický priemysel a akoby sa vrece roztrhlo s najnovšími diétami a zaručenými tipmi ako sa zdravo stravovať a zbaviť sa týchto zdravotných problémov či zaručene schudnúť. 

Ľudia sú zmätení v dôsledku množstva najnovších zdravých diét a rozporuplných informácií

Zdravá strava je síce “in”, no kvôli neuveriteľnému množstvu informácií sa už ľudia strácajú a nevedia, ako by mala skutočne zdravá strava vlastne vyzerať.

Schválne, keď vám poviem, aby ste si predstavili zdravé jedlo, čo vás prvé napadne? Väčšina ľudí odpovie: šalát. 

A to je presne ten kameň úrazu, pretože iba zelenina ani ovocie nedokážu zabezpečiť všetky živiny, ktoré organizmus potrebuje.

Človek je od prírody všežravec. Črevá ľudí sú pozoruhodne podobné črevám väčšiny opíc, ktorých strava je zložená z ovocia, orechov, listov, hmyzu a keď sa nájde tak aj z mäsa z vtáka alebo jašterice. Vďaka tejto flexibilite sú opice, ako aj ľudia stále na žive.

Jednoduché pravidlo

Zdravá strava nemusí byť žiadna veda a  väčšina ľudí si vystačí s jednoduchým pravidlom s použitím rúk: porcia mäsa alebo strukovín (bielkoviny) by mala byť približne vo veľkosti dlane, príloha ako ryža, zemiaky alebo chlieb (sacharidy) by mala byť vo veľkosti zovretej päste a k tomu pridajte dve plné ruky zeleniny a ovocia.

Tým zabezpečíte správny pomer medzi makroživinami (bielkoviny, sacharidy a tuky), ktoré jeme vo veľkých množstvách a ktoré dodávajú telu energiu, a mikroživinami (vitamíny, minerály, fytoživiny, prebiotiká a probiotiká), ktoré prijíma telo v menších množstvách. 

    Bielkoviny (proteíny)

    Bielkoviny sú živiny, ktoré pomáhajú telu budovať a udržiavať tkanivá. V skutočnosti, každá jedna bunka od kosti cez kožu až po vlasy obsahuje bielkoviny. Zatiaľ čo mäso, ryby a vajcia sú výborným zdrojom bielkovín, proteíny môžete získať aj z rastlín, ako sú fazuľa, hrach, sója, orechy a niektoré semená.

    Sacharidy

    Živiny, ktoré nám dodávajú energiu, poháňajú najmä náš nervový systém a mozog a chránia pred chorobami. Najlepším zdrojom sacharidov sú obilniny – zrná rôznych druhov tráv, ako napríklad ryža, ovos alebo pšenica. Väčšina obilnín, ktoré jete, by mali byť celozrnné – to znamená, že sú menej spracované ako rafinované obilniny. Vďaka tomu sú celozrnné obilniny (ako celozrnná múka) výživnejšie a majú veľa vlákniny.

    Tuky

    Tuky sú najúčinnejším spôsobom, ako získať energiu. Tuk totiž obsahuje viac kalórií ako akákoľvek iná živina. Navyše sú nevyhnutné pri absorpcii vitamínov rozpustných v tukoch.

    Tuky boli v minulosti obviňované z toho, že nie sú zdravé. Pravdou je, že rovnako ako obilniny, aj niektoré tuky sú zdravšie ako iné, ale stále tvoria dôležitú súčasť zdravej stravy. A to najmä u detí, ktorých mozog je tvorený primárne z tuku.

    Vitamíny a minerály

    Vitamíny a minerály sú základné živiny, ktoré majú v tele stovky dôležitých úloh.

    Vitamíny pomáhajú kostiam, pri liečení rán a posilňujú imunitný systém. Premieňajú tiež jedlo na energiu a opravujú poškodenie buniek.

    Minerály sú dôležité napríklad pre budovanie silných kostí a zubov, udržanie vody v organizme, atď.

    Najlepším zdrojom vitamínov a minerálov je zelenina a ovocie. Zároveň obsahujú vlákninu, vďaka ktorej nie sme príliš skoro hladní.

    Pri zelenine a ovocí je dôležitý výber farby. Možno ste už počuli, že by ste mali jesť ovocie a zeleninu z každej farby dúhy. Tmavo-zelená zelenina (napríklad brokolica, špenát a kapusta) poskytuje iné živiny ako oranžová a červená zelenina (tekvica, mrkva a sladké zemiaky).

    Fytoživiny

    Fytoživiny sú bioaktívne zlúčeniny, ktoré sa prirodzene vyskytujú v rastlinách. Biologické aktivity väčšiny fytoživín nie sú známe alebo sú nedostatočne preskúmané. Tie, ktorých úlohy v tele už sú zistené, sú klasifikované ako základné živiny.

    Fytoživiny majú tiež terapeutický potenciál, ako antioxidanty, antidiabetiká, pre zvyšovanie pamäti, zníženie cholesterolu, adaptogénne vlastnosti, protirakovinové a imunomodulačné účinky.

    Terpenoidy, fenolové zlúčeniny, alkaloidy a polysacharidy dominujú medzi imunomodulačnými zlúčeninami.

    Prebiotiká a probiotiká

    Živiny sú potrebné nielen pre organizmus samotný, ale potrebujú ich pre svoj rast aj priateľské baktérie v črevách. Preto je pestrá strava zložená zo širokej škály potravín, najmä sezónneho ovocia a zeleniny, ako aj celozrnných obilnín, veľmi dôležitá. Mnohé z týchto potravín totiž obsahujú prírodné probiotiká a prebiotiká, ktoré spoločne pozitívne pôsobia na zloženie a aktivitu baktérií nachádzajúcich sa v gastrointestinálnom systéme, čím podporujú zdravie čriev, ktoré je úzko prepojené s imunitou a s mnohými ďalšími telesnými funkciami.

    Probiotiká sú živé mikroorganizmy, o ktorých sa predpokladá, že majú priaznivé účinky na hostiteľa.

    Prebiotiká sú neživé sacharidy – typ vlákniny, ktoré síce telo nedokáže stráviť, no slúžia ako zdroj živín a potravy pre probiotiká.

    Najčastejšie otázky na tému Zdravá strava

    Aká strava je pre človeka prirodzená z pohľadu evolúcie?

    Črevá ľudí sú pozoruhodne podobné črevám väčšiny opíc, ktorých strava je zložená z ovocia, orechov, listov, hmyzu a výnimočne mäsa z vtáka alebo jašterice. Inak povedané, opice jedia to, čo je práve k dispozícii, rovnako ako voľakedy naši predkovia. Táto flexibilita im zabezpečuje respektíve zabezpečovala prežite.

    Ak teda hľadáme odpoveď na otázku, ako by mala vyzerať naša strava, ak by sme sa chceli priblížiť k tomu, na čo sú naše črevá prispôsobené, najvýstižnejšou odpoveďou je pestrá strava zložená z potravín rastlinného aj živočíšneho pôvodu.
    Samozrejme vývoj ľudského trávenia pokračoval aj po poľnohospodárskej revolúcii, vďaka čomu môžu niektorí ľudia piť mlieko a jesť mliečne výrobky aj v dospelosti, jesť potraviny bohaté na škroby, atď.

    Je pravda, že ľudia sú prejedení a podvýživení zároveň?

    V súčasnosti konzumujeme potraviny s nízkou kvalitou – viac ako kedykoľvek predtým jeme spracované potraviny a potraviny ošetrené pesticídmi, fungicídmi, umelými hnojivami, konzervačnými látkami a chemickými prísadami ako kedykoľvek predtým.

    Nedostatok živín je v súčasnosti celosvetový problém.

    Môže byť spôsobený nevyváženou stravou, nedostatkom stravy, samotným ochorením, imunitnou reakciou, liekmi, v dôsledku nadmernej fyzickej alebo sexuálnej aktivity, atď.

    Organizmus si živiny nevie syntetizovať sám a ak ich neprijíma dostatok v strave, môže postupne prejsť od nedostatku živín, cez nerovnováhu v organizme a kumuláciu toxínov až po vznik viacerých ochorení.

    Nedostatok živín sa nemusí prejaviť okamžite. Dôsledky môžu byť v niektorých prípadoch zjavné aj o desaťročia neskôr.

    Prečo sú spracované potraviny nezdravé?

    Potraviny, ktoré boli spracované a vyrobené využitím rafinovaných ingrediencií a umelých látok, sú známe ako spracované potraviny.

    Na jednej strane uľahčujú prístup k jedlu a uspokojujú dopyt po chutných výrobkoch. Ich konzumácia rastie enormným tempom. Ešte viac alarmujúce je, že spracované potraviny tvoria významný podiel prijatej energie nielen u dospelých, aj u detí.

    Na druhej strane ich obsah s chemickými prídavnými látkami, nedostatkom živín potrebných okrem iného aj na správne fungovanie imunitného systému a vysokým podielom rafinovaných sacharidov a trans tukov, je považovaný za jedného z hlavných vinníkov nárastu zdravotných problémov.

    Sú sacharidy nezdravé?

    Sacharidy samé o sebe nie sú nezdravé, práve naopak sú dôležitou súčasťou zdravej stravy.

    Avšak v súčasnosti väčšina prijatých sacharidov je rafinovaných pochádza zo spracovaných potravín.

    Tým, že tieto potraviny neobsahujú žiadnu vlákninu, ktorá je potrebná na spomalenie štiepenia a uvoľňovania cukru, vedie ich konzumácia k častým výkyvom cukru v krvi, ktoré vedú k vzniku inzulínovej rezistencie, cukrovky 2. typu a všetkých súvisiacich komplikácií vrátane poškodenia imunitného systému.

    Nehovoriac o tom, že je v súčasnosti strava sama o sebe preplnená cukrom prostredníctvom sladkostí, ochutených nápojov, atď.

    Podceňovanie vplyvu cukru majú ľudia, ktorí zažili toto obdobie, hlboko zakorenené v hlavách. Dnes už však vieme, že organizmus reaguje na cukor komplexnou súhrou hormonálnych, metabolických a imunologických procesov, ktoré môžu vážne ohroziť zdravie a fungovanie imunitného systému, najmä ak ide o deti, ktoré sú najzraniteľnejšie

    Sú všetky tuky nezdravé?

    Nie všetky tuky sú nezdravé.

    Tuky sú bežnou súčasťou zdravej stravy. Voľakedy ľudia bez problémov jedávali mastné potraviny, pretože to bol najúčinnejší spôsob, ako získať energiu. Tuk totiž obsahuje viac kalórií ako akákoľvek iná živina.

    V článku publikovanom v JAMA Internal Medicine v roku 2016 vedci naznačili, že v 60-tych rokoch minulého storočia potravinársky priemysel s cukrom podplatil vedcov, aby zakryli vzťah medzi cukrom a srdcovými chorobami.
    V tom čase bolo pritom bežné, že potravinársky priemysel financoval výskum a od výskumných pracovníkov sa nevyžadovalo zverejnenie zdrojov financovania.

    A tak vedci namiesto cukru začali obviňovať tuky, čo mali za následok zmenu diétnych odporúčaní v 80 a 90-tych rokoch. Ľudia začali konzumovať menej potravín bohatých na tuk. Tuk vymenili za cukor, ktorého spotreba výrazne vzrástla, čo viedlo k dnešnej epidémii cukrovky, obezity, depresie a ochorení tráviaceho traktu.

    Pravdou však je, že lacné hydrogenované rastlinné tuky (trans tuky), ktoré sú súčasťou spracovaných potravín, margarínov, občerstvenia, baleného pečiva a používajú ich fast-foody, sú mimoriadne škodlivé.

    Čo sú to trans tuky?

    Spracované potraviny zvyčajne obsahujú lacné hydrogenované rastlinné tuky (takzvané trans tuky).

    Hydrogenácia je chemický proces, pri ktorom sa vodík pridáva do kvapalných olejov, aby sa zmenil na pevnú formu, čo pomáha predĺžiť trvanlivosť a udržať stabilnú chuť. Trans tuky sa začali pridávať od roku 1950 do margarínov, občerstvenia, baleného pečiva, atď. Ich používaním sú známe najmä fast-foody.

    Konzumácia trans tukov zvyšuje riziko ochorenia koronárnych artérií, zvyšuje triglyceridy a podporuje systémový zápal, nadmernú aktivitu imunitného systému, ktorá sa podieľa na srdcových ochoreniach, mŕtvici, cukrovke a iných chronických ochoreniach.

    Vzhľadom na všeobecne uznávané dôkazy sa považujú všetky trans tuky za rovnako škodlivé a odporúča sa znížiť ich spotrebu na minimum

    Je jeden pohár vína denne zdravý?

    Vedci dlho tvrdili, že jeden pohárik denne nie je zdraviu škodlivý.

    Na základe rozsiahlej genetickej štúdie však svoje odporúčania opravili a došli k záveru, že neexistuje bezpečná miera konzumácie alkoholu. Už pohárik vína alebo piva denne zvyšuje krvný tlak a riziko mozgovej mŕtvice.

    Okrem toho alkohol spôsobuje zahmlenú myseľ, nesprávny úsudok, emocionálne výkyvy vrátane hnevu a podráždenosti a zníženia kvality spánku. Neblahý vplyv má alkohol aj na tráviacu sústavu: príliš zvyšuje metabolizmus, dehydratuje, spôsobuje pálenie záhy, zápchu alebo hnačku a môže mať vplyv aj na zdravie čriev, kde môže narúšať črevný mikrobióm. 

    Je keto alebo iná moderná diéta dobrou voľbou?

    Zoberme si napríklad takú keto diétu, nízko-sacharidovú diétu alebo prerušovaný pôst, čo sú v súčasťou mimoriadne preverované spôsoby “zdravého stravovania”. V súčasnosti to ľudia skutočne preháňajú, prejedajú sa celý rok a ládujú sa najmä rafinovanými sacharidmi a cukrami.

     

    Preto môžu tieto diéty z krátkodobého hľadiska priniesť rôzne benefity. Ak však chcete vyskúšať niektorú z týchto diét, treba pri tom brať do úvahy to, že potreby organizmu sa v jednotlivých ročných obdobiach proste líšia, čo vedeli ľudia už pred tisíckami rokov. Preto, keď je vonku 40 stupňov si väčšina ľudí sa radšej melón, než vysmážaný rezeň s tatárskou omáčkou.

     

    Každá z diét je teda na niečo dobrá, ale len počas určitého obdobia v roku. Tajomstvo úspechu spočíva v správnom načasovaní: nízko-tučná diéta a pôst na jar, sacharidová v lete a proteínová keto diéta v zime. Tento princíp je základom sezónneho stravovania.

     

    Mať však tieto diéty nasadené dlhšie neodporúčam. Dlhodobo nevývažená strava môže negatívne ovplyvniť fungovanie organizmu. Napríklad ľudia, ktorí konzumujú nízko-sacharidovú alebo keto diétu, majú skutočný nedostatok energie, nespia dobre, nemôžu sa sústrediť v prácia zanedbávajú fyzickú aktivitu, ktorá je rovnako dôležitá pre zdravie ako zdravá strava.

    Dôležité sú aj zdravé stravovacie návyky

    Jedlo 3 x denne

    Jesť by sme mali len 3 x denne. Vďaka tomu budeme mať medzi jedlami dostatočnú pauzu 5-6 hodín, ktorá poskytne dostatok času na úplné strávenie. Spoľahlivým indikátorom toho, že predchádzajúce jedlo bolo úplne strávené, je hlad (nie psychologické nutkanie jedenia vyvolané zvykom, nudou či emóciami).

    Vyvážená strava

    K dodržiavaniu týchto odporúčaní pomáha najmä vyvážená strava, ktoré obsahuje všetkých 6 chudí (sladké, kyslé, slané, štipľavé, horké a trpké). Chuť je mechanizmus, ktorý nám príroda poskytla na zhodnotenie toho, či sme z jedla získali úplnú výživu. Ak jedlo nepokrýva všetky chute, alebo neobsahuje dostatok bielkovín, často sa môžu objaviť nekontrolovateľné chute.

    Neprejedať sa

    Jedlo by malo byť výživné a zároveň by ho nemalo byť ani málo, ani príliš veľa. Optimálne množstvo je také, ktoré udržíte vo svojich rukách. Vďaka tomu sa polovica žalúdka naplní jedlom, štvrtinu by ste mali doplniť tekutinami a štvrtina by mala zostať prázdna. Tak bude mať žalúdok dostatok priestoru na trávenie a vy skončíte so spokojným (nie preplneným a ťažkým) pocitom.

    Pomoc tráveniu

    Tráveniu pomáhajú aj bylinky, ktoré sú pridávané do jedla alebo čaju, ako rasca, koriander, kurkuma, zázvor, kardamóm, čierne korenie, mäta, rozmarín a fenikel.

    Usrkávanie teplej alebo horúcej vody medzi jedlami pomáha pri trávení, pomáha odstraňovať nahromadené toxíny a môže znižovať neovládateľné chute na jedlo. 

    Nech sa páči, zoznámte sa: Som toxická Ama

    A som jednou z hlavných príčin vašich zdravotných problémov

    Pravdou však je, že tieto odporúčania málokto dodržiava. V dôsledku toho sa tráviaca sila (Agni) znižuje, čím sa zhoršuje trávenie, vyživovanie organizmu a odstraňovanie odpadových látok. Tak dochádza ku kumulácii toxického vedľajšieho produktu neúplného trávenia (Ama) v organizme, ktorý je podľa Ajurvédy hlavnou príčinou väčšiny ľudských chorôb.

    Pri kumulácii toxínov (Amy) môžeme začať cítiť, že s nami niečo nie je v poriadku. Medzi príznaky patrí napríklad nedostatok energie, tráviace ťažkosti (ako nafukovanie, hnačka či zápcha), zahlienenie, opuchy, nešpecifické bolesti, priberanie, znížená imunita, atď. V prípade ignorovania týchto prvotných príznakov môže Ama vyústiť do rôznych ochorení, medzi ktoré patrí napríklad cukrovka, artritída, dna a podobne.

    Starostlivosť a podpora Agni preto môžu byť pôsobivým katalyzátorom zlepšovania celkového zdravia. Aj keď existuje mnoho spôsobov, detoxikácia je jednou z najúčinnejších možností. Ak je organizmus detoxikovaný správne, Agni pomáha eliminovať toxicitu a preto môže slúžiť na začatie procesu vnútornej obnovy.

    Naša poradenská služba: Celostná terapia

    Reštart zdravia pomocou prírodných metód

    Trápi vás zdravie a hľadáte alternatívnu liečbu svojich zdravotných problémov?

    U nás sa môžete spoľahnúť na celostný pohľad na človeka. Váš zdravotný stav skúmame skutočne do hĺbky a snažíme sa odhaliť skryté príčiny vašich zdravotných problémov. Následne zostavujeme komplexný plán na ich efektívne riešenie, vrátane podporných pilierov liečby pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov pomocou stravy, byliniek a ďalších prírodných možností.

    Dôležité nadstavby zdravého stravovania

    Tieto odporúčania týkajúce sa rovnováhy medzi živinami tvoria nevyhnutný základ zdravého stravovania, na ktorom je možné ďalej stavať.

    Jednou z mimoriadne dôležitých nadstavieb je sezónne stravovanie = preferencia lokálnych potravín podľa toho, ktoré práve dozrievajú. Vďaka tomu dochádza ku zladeniu živín s potrebami organizmu, ktoré sa v rôznych ročných obdobiach líšia.

    Prejsť na Sezónnu stravu

    Ďalšou nadstavbou zdravého stravovanie je protizápalová stravacelosvetovo uznávaný trend v stravovaní zameraný na doplnenie živín nevyhnutných na boj so zápalmi, elimináciu neprimeraných reakcií imunitného systému a obnovu vnútornej rovnováhy v organizme.

    Prejsť na Protizápalovú stravu