Sezónne stravovanie so sebou prináša množstvo zdravotných benefitov (viac vitamínov a minerálov, dozreté potraviny, menej použitej chémie), zredukované chute a obnovené stratené prepojenie na lokálnych farmárov. Zároveň ide o prevenciu a prírodný liek na rôzne zdravotné ťažkosti typické pre dané obdobie.

Zdravotné problémy charakteristické pre jarné obdobie

Zimná suchosť vedie k jarnému hlienu. Kroky, ktoré podniknete v zime na zníženie sucha, zúročíte na jar. Ak necháte telo v zime vyschnúť, na jar sa zvýši riziko vzniku alergií a iných stavov súvisiacich s hlienom.

Jar sa vyznačuje vysokou vlhkosťou, častým dažďom, nasiaknutou a preťaženou zeminou, teplotami prechádzajúcimi zo studených na teplé, klíčiacimi semenami a rastúcimi rastlinami. Je to obdobie  úrody, bohatý len na klíčky, listovú zeleninu, huby, grapefruity a iné citrusové plody a niektoré korene a bobule. Všetky tieto potraviny majú prirodzene nízky obsah tuku a v mnohých prípadoch majú prirodzené vlastnosti na spaľovanie tukov. Pamätáte si na grapefruitovú stravu? Hovorí sa o nej ako o zázračnej kvôli tukom emulgujúcim vlastnostiam grapefruitu. Nie je náhoda, že sa grapefruit zberá na jar, keď sú tieto vlastnosti potrebné. Jedlá zozbierané na jar sú predovšetkým suché a slúžia ako protilátka proti vlhkosti a hlienom v tejto sezóne. Nedodržanie jarnej stravy môže mať na zdravie závažné následky. 

Ako príklad si vezmime 9-ročného Jamesa, jarný typ dieťaťa v jarnom životnom cykle (detstvo). Ak na konci marca bude jesť stravu plnú pizze, studenej limonády a zmrzliny, bude produkovať prebytok hlienu. A tak na scénu prichádza až príliš známy kolotoč prechladnutí a ohrozeného lymfatického obehu, ktorý inhibuje vhodnú imunitnú reakciu kombinovanú s bohatou pôdou pre bakteriálne a vírusové infekcie. 

Rodičia by mohli vysledovať zdravie vášho dieťaťa alebo jeho narušenie k nerovnováhe vytvorenej až pred dvoma rokmi.

Sezónne lieky zo záhrady

Ešte pred sto rokmi boli listová a koreňová zelenina základom jarnej stravy.

Púpavové listy

Napríklad púpavy neboli hlavným nepriateľom úhladného pokoseného trávnika na záhrade, ale spoľahlivý zdroj dôležitých zdravotných výhod. Čaj z púpavy bol bežným nápojom v každej domácnosti. Ide prírodné diuretikum na zlepšenie krvného obehu a odstránenie stagnácie a nečistôt z krvi a lymfy. Jej jemné listy začínajú rásť počas vlhkej jarnej sezóny, kedy sú potrebné na odstránenie prebytočnej vody z tela. 

Podzemky

Ďalšie jarné liekmi na záhrade sú podzemky (rizómy) alebo povrchové korene rastlín, ktoré jelene a iné zvieratá odhalia, keď sa sneh začne topiť a zem zmäkne. Zvieratá žerú tieto horké a sťahujúce korene po celú jar, aby odstránili prebytočný hlien z črevného traktu. Tieto podzemky sú bohaté na horké látky, o ktorých je známe, že čistia krv a detoxikujú hlboké tkanivá tela. 

Je smutné, že sa tradícia používania podzemkov, koreňov a listovej zeleniny z našej stravy vytratila. Je úžasné uvedomiť si, ako príroda poskytuje ochranu zdravia prostredníctvom sezónnej úrody. Korene a podzemky konzumované skoro na jar odstránia prebytočný hlien, ktorý by mohol pôsobiť ako živná pôda pre zlé baktérie. Akonáhle je prebytočný hlien odstránený, príroda poskytuje perfektné hnojivo pre dobré baktérie vo forme zelene a klíčkov bohatých na chlorofyl. 

Ak budeme aj naďalej sledovať, čo jelene alebo iné zvieratá jedia, zistíme, že akonáhle je nadmerný hlien jari odstránený pomocou podzemkov, začínajú sa kŕmiť klíčkami, ktoré sa začínajú vynárať zo zeme. Tieto klíčky sú bohaté na ľahko absorbovaný chlorofyl, minerály a stopové prvky. Chlorofyl sa v tele používa ako strava pre prospešné baktérie v črevnom trakte.

Ak nebudeme jesť dostatočné množstvo klíčkov alebo listovej zeleniny na jar, riskujeme nesprávne osídlenie čriev. V dôsledku toho bude narušená črevná flóra, v ktorej môžu parazity a patogénne alebo zlé baktérie prekvitať a môže sa dariť nadmernému rastu kvasiniek. Zužitkovanie potravín a živín bude ohrozené a čoskoro bude ovplyvnené zdravie. 

Prirodzený pôst

Jar bola historicky obdobím pôstu. Je prirodzené postit sa na jar, keď je nedostatok jedla, pred tým ako vyklíčia jarné rastliny. Pôst núti telo metabolizovať spaľovanie tukov. To umožňuje telu spáliť časť nadbytočného uloženého tuku zo zimných mesiacov. Ide o dôležitú príležitosť pre obnovenie základnej schopnosti tela spaľovať vlastný tuk ako primárne palivo, aby následne v lete, kedy sa jedia potraviny bohaté na sacharidy, nedochádzalo k výkyvom hladiny cukru v krvi.

Na jar, keď je telo nútené spáliť zásoby tukov, dochádza k prirodzenej detoxikácii. Sezónne potraviny získané na jar poskytujú stravu, ktorá má nízky obsah tuku, vrátane čistiacich vlastností podzemkov a zelenej zeleniny na podporu detoxikácie. Ak si počas zimy organizmus neuskladní dostatočné množstvo bielkovín a tukov alebo ak sa telo chronicky dehydratuje, prirodzená jarná detoxikácia, ktorá spaľuje tuky bude narušená. 

Pamätajte na pravidlo: ak je telo v strese, urobí všetko, čo je v jeho silách, na ukladanie tukov. Poznáme výsledky tohto chronického stresu a nedostatku sezónnej detoxikácie: ľudia majú nadváhu, nemajú stabilný metabolizmus spaľovania tukov a žijú na strave preplnenej cukrom, ktorá poskytuje krátkodobú energiu. Keď telo počas pôstu primárne spaľuje tuk, hlad zvyčajne sám vymizne. Energia sa stáva stabilnou a myšlienky na jedlo dokážeme ľahko zahnať, pokiaľ je telo dostatočne hydratované. Schopnosť spaľovať tuk ako stabilný zdroj paliva je kľúčom k stabilite nálady a udržateľnej úrovni energie. 

Obnova spaľovania tukov

V priebehu dňa a počas roka existuje veľa príležitostí na obnovenie metabolizmu tukov. Pozrime sa na niektoré z možností ako spaľovanie tukov podporiť:

  • Zvýšte množstvo cvičenia alebo aktivity na jar v porovnaní so zimou. Cvičenie je ideálne ako prvá vec ráno.
  • Jedzte dostatočne veľké raňajky, aby ste vydržali do obeda bez pocitu hladu alebo chuti na iné jedlo. Rovnako zjedzte taký veľký obed, aby ste vydržali do večere bez jedenia. Po večeri, najneskôr o 18 hod., už nič nejedzte. 
  • V zime si vyberte stravu bohatú na tuky a bielkoviny, aby ste v zimných mesiacoch uskladnili dostatočné množstvo živín. Na jar preferujte sezónne jarné potraviny.

Prečítajte si aj 1. diel článkov o sezónnom stravovaní: Sezónne stravovanie: Zimné obdobie – neskorá jeseň a zima (1. diel)

Prirodzené PH 

Keď sa na jar pozriete na rastliny, listy sú žiarivo zelené. Takáto farba sa v žiadnej inej sezóne nevyskytuje. Jej intenzita pochádza z listov zelených rastlín – obzvlášť bohatých na chlorofyl počas jari. Chlorofyl je prospešný pre telo, pretože pomáha črevnej flóre a poskytuje čistiace alkalické látky. 

Fazuľa je jedným zo semien, ktoré začínajú klíčiť na jar a zabezpečujú potravu pre zvieratá. Vo forme klíčkov je ich výživný obsah až 400-krát vyšší než vo forme rastliny alebo fazule samej osebe. Pri klíčení sa fazuľa premieňa z kyslej na zásaditú. 

Všetky potraviny sú prevažne buď kyslé alebo zásadité. Alkalické potraviny sú vo všeobecnosti čistiace, detoxikačné a lepšie pre zdravie človeka, zatiaľ čo kyslé potraviny majú tendenciu chutiť lepšie a majú stavebný účinok na telo (pokiaľ nie sú konzumované nadmerne). Určite ste už počuli odporúčania, že jedna tretina stravy by mala byť založená na kyselej a dve tretiny stravy na alkalickej báze. Niektoré bežné zásadité potraviny sú ovocie a zelenina. Bežnými kyslými potravinami sú mäso, mliečne výrobky, obilniny a cukor. 

Zaujímavé je, že keď sa pozrieme na úrodu v prírode, zistíme, že väčšina kyslých potravín, ktoré jeme, je súčasťou jesennej úrody, ktorá sa má jesť v chladných jesenných a zimných mesiacoch. Tieto jedlá sú bohaté na bielkoviny a tuky a sú mimoriadne dôležitými stavebnými a izolačnými potravinami pre optimálne zdravie. Na jar a v lete sa úroda mení na prevažne zásadité ovocie a zeleninu. Ak budete jesť sezónne, prirodzene budete mať stravu, ktorá je z jednej tretiny kyslá a z dvoch tretín zásaditá. Zvieratá elegantne presúvajú svoju stravu z vyššieho príjmu bielkovín a tukov v zime na čistiacu diétu s nízkym obsahom tukov na jar a potom v lete na výživu založenú na ovocí a zelenine (na sacharidoch).

Zelený stroj

Kolónie prospešných baktérií žijú v našom črevnom trakte. Tieto symbiotické baktérie poskytujú prostredie, ktoré umožňuje správnu absorpciu a rozklad potravy, a tiež vyrábajú potrebné živiny, napríklad vitamín K. Ak sa prostredie v črevnom trakte stane príliš kyslým, tieto baktérie odumrú a poskytujú priestor pre zlé baktérie, kvasinky alebo parazity. Nerovnováha črevnej flóry môže ľahko zostať nepovšimnutá, najmä u detí. Časté používanie antibiotík môže tiež viesť k narušeniu prírodnej flóry. Nadmerné kvasinky, zlé baktérie a parazity môžu narušiť asimiláciu jedla a spôsobiť nadúvanie, plynatosť a bolesť brucha. Príroda však poskytuje účinný prostriedok na ochranu. Hlien produkovaný telom v správnom množstve (ak sme v rovnováhe) počas tejto sezóny poskytuje našim symbiotickým baktériám vhodné miesto pre život. Na druhej strane nadmerný hlien zvyšuje riziko zlých baktérií. Sezónne stravovanie na jar by preto malo zahŕňať čo najviac listovej zeleniny a koreňovej zeleniny, aby ste podporili zdravie čriev a rovnováhu prírodnej flóry. Ak chcete zvýšiť spotrebu listovej zeleniny a koreňov u detí, skryte ich v polievkach a dusených mäsách, takže nebudú mať šancu zistiť, že vo svojej večeri jedli napríklad púpavové listy.

Prečítajte si viac o črevnej mikroflóre: Črevný mikrobióm: Život vo vašich črevách

Príprava na leto

Suché nízkotučné jedlá z jari sú dôležité nielen pre ich schopnosť vyčistiť nahromadené tuky a hlien, ktoré sa nahromadili počas zimy, ale tiež pripraviť telo na leto s prirodzene vysokým obsahom cukru a sacharidov. Túto zvýšenú energiu pochádzajúci z letných potravín telo potrebuje počas dlhých dní a krátkych letných nocí.

Preto je potrebné na jar podporiť základný metabolizmus spaľovania tukov pomocou konzumácie jarných potravín. Táto schopnosť umožňuje telu konzumovať sacharidmi nabité plody počas leta a efektívne ich využívať na energiu bez výkyvov hladiny cukru v krvi. Jadro energetického metabolizmu tela je spaľovanie tukov ako paliva.

Sezónne stravovanie na jar

Mnoho ľudí si všimne prirodzený, ale zreteľný posun vo svojich chutiach na jar. Príchod teplejšieho počasia často znamená pokles túžby po ťažkých potravinách, ktoré sú nevyhnutné počas zimných mesiacov. V skutočnosti si mnohí všimnú stále naliehavejšiu preferenciu ľahšej stravy. Chuť do jedla sa môže znížiť a možno zistíte, že túžite skôr po ovocí, čerstvej zelenine a šalátoch. Toto je spôsob, ako vám vaše telo hovorí, že je čas na jarnú očistu. 

V skutočnosti je jar dokonalým ročným obdobím na detoxikáciu. Popri ajurvédskom pôste môžete podporiť prirodzené želanie svojho tela na očistu tým, že budete uprednostňovať štipľavú, horkú a trpkú chuť a budete jesť teplé a ľahko stráviteľné jedlá. Tieto návyky pomáhajú vyvážiť produkciu hlienu, regulovať hladinu vlhkosti a slúžia na otvorenie detoxikačných kanálov. Tento proces môžete ďalej podporiť aj pitím teplej vody. 

Na jar by ste mali jesť veľa čerstvej (ale nie nevyhnutne surovej) zeleniny a rôznych strukovín.  Tieto potraviny majú tendenciu byť trpké a často trochu horké.  So zeleninou naozaj nič nemôžete pokaziť, pokiaľ to nebudete preháňať s ťažkou vodnatou zeleninou, ako je avokádo, uhorka, olivy, sladké zemiaky, tekvica alebo cuketa.  

Svoj deň môžete začať ľahkými raňajkami plnými čerstvého ovocia s čajom. Obedy a večere z ľahkého jedla: varené obilniny, dusená zelenina a strukoviny sú často perfektnou voľbou. Mnohí majú úžitok aj z konzumácie veľkého množstva horkých zelených listov, zelenej zeleniny (kapusta, brokolica, karfiol atď.) a pikantných jedál. Počas jarnej sezóny je vhodné jesť striedmo, sladkovodné ryby, tofu a vajcia.  Jedlá si môžete vylepšiť štipľavou chuťou cibule, cesnaku, zázvoru, čierneho korenia, chilli, malého množstva kajenského korenia a neobmedzeného množstva bylín a korenia.

Čomu sa na jar vyhýbať?

Zároveň postupne znižujte príjem ťažkých, mastných alebo vyprážaných potravín. Pokúste sa obmedziť tendenciu jesť veľa a medzi jedlami a klásť menší dôraz na sladkú, kyslú a slanú chuť.  Zredukujte aj ťažké alebo kyslé ovocie, ako sú pomaranče, banány, ananásy, figy, dáta, kokosové orechy a melóny.  

Pri varení používajte veľmi málo oleja alebo ghí. Snažte sa minimalizovať príjem mliečnych výrobkov – najmä ráno. Dobrými náhradami sú ryžové mlieko a mandľové mlieko.  Ak máte kravské mlieko, uvarte ho najskôr, zohrejte ho a pridajte štipku kurkumy alebo zázvoru, aby bolo lepšie stráviteľné. 

Podobne sa môžete cítiť ľahšie a sviežejšie, ak budete jesť menej mäsa: hovädzie mäso, bravčové mäso, morské plody a kačica môžu byť v tomto ročnom období obzvlášť priťažujúce. K ostatným potravinám, ktorým sa najlepšie na jar vyhnite, patrí rýchle občerstvenie, sladkosti, sójové výrobky, orechy, nadmerné množstvo chleba a mrazené či studené jedlá.  Pokiaľ je to možné, ľadové alebo chladené nápoje, zmrzlinu a zmrzlinu úplne odstráňte.

Sezónne jarné potraviny

Sezónne ovocie na jar

  • jablká
  • marhule
  • čučoriedky
  • čerešne
  • brusnice
  • sušené ovocie
  • citróny
  • limety
  • broskyne
  • hrušky
  • granátové jablká
  • maliny
  • jahody

 Sezónna zelenina na jar

  • artičoky
  • špargľa
  • papriky
  • repa
  • brokolica
  • ružičkový kel
  • kapusta
  • mrkva
  • karfiol
  • zeler
  • mangold
  • chilli
  • kukurica
  • púpavové listy
  • cesnak
  • zelené fazule
  • kel
  • pór
  • šalát
  • huby
  • cibuľa
  • hrach
  • nové zemiaky
  • reďkovky
  • špenát
  • klíčky
  • kvaka

Obilniny na jar

  • Amaranth
  • jačmeň
  • pohánka
  • kukurica
  • proso
  • Ovos (suchý, nevarený)
  • quinoa
  • Basmati ryža
  • raž
  • tapioka

 Sezónne strukoviny na jar

  • Fazule
  • Fazuľové klíčky
  • Čierne fazule
  • Hrášok čierny
  • šošovica
  • miso
  • tempeh

Obľúbené orechy a semiačka na jar

  • pražená kukurica
  • Tekvicové semiačka
  • Slnečnicové semienka

Mliečne výrobky (s mierou)

  • Syr
  • Kozie mlieko
  • Jogurt

Živočíšne výrobky (ak ich jete)

  • vajíčka
  • Sladkovodné ryby
  • Hydina (biele mäso)
  • králik
  • zverina

Oleje (vo veľmi malom množstve)

  • Kukuričný olej
  • Ľanový olej
  • Šafranový olej
  • Slnečnicový olej

 Dochucovadlá na jar

  • Med
  • Javorový sirup
  • melasa
  • Všetky koreniny budú počas jarnej sezóny vo všeobecnosti veľmi podporné

Zdroj: Douillard. J. Perfect Health For Kids: ten ayurvedic health secrets every parent must know. First Edition. California : North Atlantic Books. 2003. 345p. 1. edition. ISBN: 978-1556434778.

https://www.banyanbotanicals.com/info/ayurvedic-living/living-ayurveda/seasonal-guides/spring-guide/