V posledných rokoch vzniká kvantum najnovších diét a zaručených tipov ako sa zdravo stravovať, zbaviť sa zdravotných problémov a zaručene schudnúť. Každá z nich má pritom za sebou presvedčivý vedecký výskum, v dôsledku čoho je človek čím ďalej, tým viac zmätený. Veď ako by mohli mať všetky tieto diéty pravdu, keď sú tak diametrálne odlišné?

Ajurvéda, najstarší medicínsky systém na svete uznávaný aj Svetovou zdravotníckou organizáciou, a moja prababka majú na to rovnakú a pritom veľmi jednoduchú odpoveď, ktorá sa volá sezónne stravovanie. Potreby organizmu sa v jednotlivých ročných obdobiach proste líšia, čo vedeli ľudia už pred tisíckami rokov. Preto, keď je vonku 40 stupňov si väčšina ľudí sa radšej melón, než vysmážaný rezeň s tatárskou omáčkou.

Každá z týchto diét je na niečo dobrá a vhodná, ale len počas určitého obdobia v roku. Tajomstvo úspechu spočíva v správnom načasovaní: nízko-tučná diéta a pôst na jar, sacharidová v lete a proteínová diéta v zime. Jedine tento prístup dokáže zosúladiť stravu s potrebami organizmu, ktoré sa v jednotlivých ročných obdobiach líšia.

Sezónne stravovanie prirodzene reaguje na meniace sa potreby organizmu

Ak budeme počúvať potreby svojho tela, zistíme, že sa naše chute počas roka menia:

  • V zime máme prirodzene chuť na polievky, orechy, teplé obilniny, mäso a ryby. Tieto potraviny bohaté na tuk a proteíny pomáhajú telo zahriať a izolovať od chladu.
  • Na jar telo túži po šaláte, bobuliach a listových šalátoch – nízko-tučných potravinách, ktoré pomáhajú spáliť uložené zásoby tuku, ktoré organizmus chránili počas studených zimných mesiacov.
  • A v lete, keď sú dni dlhé a teplé sú najviac užívame energizujúce potraviny, ktoré majú ochladzujúci efekt – sezóne ovocie a zeleninu bohaté na sacharidy.

Aj keď väčšinou hovoríme o štyroch ročných obdobiach – zima, jar, leto a jeseň – len tri z nich sú primárne, počas ktorých rastliny rastú a zabezpečujú úrodu a jednou z nich je obdobie na oddych. Úroda je na jar, v lete a na jeseň. Počas zimy oddychujeme a konzumujeme úrodu, ktorú sme nazbierali počas jesennej úrody. Preto v skutočnosti máme len tri obdobia sezónneho stravovania.

Konzumáciou sezónnej stravy si budete môcť užívať spojené zdravotné benefity (viac vitamínov a minerálov, dozreté potraviny, menej použitej chémie), zredukujete neovládateľné chute a obnovíte stratené prepojenie na lokálnych farmárov. Pre mnohých ľudí ide skôr preferovaný štýl života, než diétu.

Zdravotné problémy charakteristické pre zimné obdobie

Sára je zimný typ a podľa Ajurvédy, najstaršieho liečebného systému na svete uznávaného aj Svetovou zdravotníckou organizáciou, má vata konštitúciu. Žije v Montane a v januári sa z nej stáva „studené“ dievča v chladnom podnebí – vysvetlím.

Ak Sára konzumuje príliš veľa studených potravín ako šalát, ryžové chlebíky, tyčinky a pije milk-shaky, ľadový čaj a iné chladené limonády, ľahko sa u nej vyvinú zdravotné problémy spojené s prehnaným chladom. Sárine cievy sa zúžia, v dôsledku čoho začnú tkanivá vysychať, objaví sa zápcha, dehydratácia a suchá pokožka. Kvôli slabej cirkulácii je Sáre stále zima.

Deti navyše reagujú na suchosť nadmernou tvorbou hlienu. Tento hlien je perfektnou živnou pôdou pre oportunistické baktérie a vírusové infekcie. Tým, že sa Sára stala nadmerne vysušenou a chronicky dehydratovanou, bude v zime bojovať s častými prechladnutiami a chrípkou a na jar ju potrápia jarné alergie. Súboj s nádchou sa jej tak bude zdať nekonečný.

Proteíny a tuky sú kľúčom k prevencii

Veveričky (na rozdiel od ľudí) nemajú inú možnosť, než sa stravovať sezónne. Konzumujú orechy z jesennej úrody, ktoré sú bohaté na proteíny a tuky. Ďalšie prirodzene dostupné sezónne potraviny sú obilniny. Tieto sú všeobecne považované za sacharidové potraviny, no obsahujú aj zdravé oleje a proteíny. Tieto teplé izolujúce potraviny bohaté na tuk a proteíny sú prírodnou protilátkou proti chladným a vysušujúcim vlastnostiam zimy.

Tuky v skutočnosti nie sú zlé, aj keď si to ľudia často myslia.

V článku publikovanom v JAMA Internal Medicine v roku 2016 vedci naznačili, že v 60-tych rokoch minulého storočia potravinársky priemysel s cukrom podplatil vedcov, aby zakryli vzťah medzi cukrom a srdcovými chorobami.
V tom čase bolo pritom bežné, že potravinársky priemysel financoval výskum a od výskumných pracovníkov sa nevyžadovalo zverejnenie zdrojov financovania.
A tak vedci namiesto cukru začali obviňovať nasýtené tuky, čo mali za následok zmenu diétnych odporúčaní v 80 a 90-tych rokoch. Ľudia začali konzumovať menej potravín bohatých na tuk. Tuk vymenili za cukor, ktorého spotreba výrazne vzrástla, čo viedlo k dnešnej epidémii cukrovky, obezity, depresie a ochorení tráviaceho traktu.

Kniha Zachráňte imunitu sebe aj svojim deťom

Práve naopak, tuky sú kompaktný zdroj energie. V prepočte na gram poskytujú dvojnásobnú energiu ako sacharidy. Až dve tretiny celkovej energie pre bunky môžu byť dodávané tukmi. Majú v tele základné funkcie, vďaka ktorým sú neoddeliteľnou súčasťou zdravej výživy.

Na rozdiel od obezity tento dobrý zimný tuk poskytuje pocit nasýtenia, vďaka čomu zabraňuje prejedaniu a znižuje cirkulujúci cholesterol v krvi.

Podľa Ajurvédy je zima zároveň obdobím, počas ktorého si telo najefektívnejšie ukladá proteíny, tuky, minerály a vitamíny. Výživné zimné stravovanie buduje zásoby na zvyšok roku. Ak počas zimy nekonzumujete výživnú stravu, rezervy, ktoré poskytujú organizmu energiu a výdrž počas jari a leta, sa skoro vyčerpajú. S príchodom jari počas marca a apríla sa nespokojné telo začne ozývať pomocou rôznych neodolateľných chutí, výkyvov hladín cukru v krvi, naberaním váhy a výkyvmi nálady.

Sezónne stravovanie v zime

Vo všeobecnosti by ste sa mali v zime zamerať na jedenie teplých, varených, mierne mastných, dobre korenených jedál a dbať na vyváženie šiestich chutí. Zelenina, ako sú reďkovky, varený špenát, cibuľa, mrkva a iná koreňová zelenina, je v tomto ročnom období všeobecne dobre prijímaná, rovnako ako zahrievajúce koreniny ako cesnak, zázvor, čierne korenie, kajenské korenie a chilli. Varené obilniny, ako napríklad ovsené vločky, jačmeň, ryža alebo kitchari, sú skvelé na raňajky, obed aj večeru uvarené spolu s dusenou zeleninou, ideálne vo forme kašovitej polievky dobre uvarenej a okorenenej so štipkou ghee. Zima je tiež skvelým časom na konzumáciu vajíčok a mäsa, ako je kuracie, morčacie, králičie a zverina.

Pite nápoje izbovej teploty, prípadne teplé až horúce a ak je to možné, vyhnite sa ľadovým alebo chladeným nápojom. Môžete zahriať organizmus, zvýšiť cirkuláciu a zároveň povzbudiť čisté dýchacie cesty tým, že si dáte čaj uvarený päť minút s polkou čajovej lyžičky sušeného zázvoru, škorice a klinčekov. Šálka horúceho, koreneného mlieka so štipkou kurkumy alebo sušeného zázvoru a muškátového oriešku pred spaním môže pomôcť zdravému spánku.

Najlepšie je obmedziť alebo vyhnúť sa studeným, vlhkým jedlám, nadmerne sladkým jedlám, príliš ťažkým alebo mastným jedlám a mrazeným potravinám.

Raz za týždeň tesne pred začiatkom jari a počas nej môžete zvážiť aj ajurvédsky pôst, najmä ak ste náchylní na prechladnutia, kašeľ, chrípku a jarnú únavu.

Prečítajte si viac v súvisiacich článkoch:
Sezónne stravovanie: Jarné obdobie – jar (2. diel)
Aký prerušovaný pôst odporúča Ajurvéda?

Sezónne potraviny v zime

Sezónne ovocie v zime

  • Jablká (varené)
  • marhule
  • banány
  • jarabiny
  • ananásový melón
  • čerešne
  • ďatle
  • figy
  • grapefruity
  • citróny
  • limety
  • mangá
  • pomaranče
  • papája
  • broskyne
  • sušené slivky
  • mandarínky

Sezónna zelenina v zime

  • špargľa
  • repa
  • Ružičkový kel
  • mrkva
  • Kukurica
  • Baklažán
  • cesnak
  • Zelené fazule
  • Zelený šalát (varený)
  • Pór a cibuľa
  • zemiaky
  • kvaka
  • Špenát (varený)
  • Zimná tekvica

Sezónne obilniny v zime

  • Amaranth
  • jačmeň
  • pohánka
  • kukurica
  • proso
  • ovos
  • quinoa
  • Ryža basmati
  • Ryža hnedá
  • raž
  • Pšenica

Sezónne strukoviny v zime

  • Šošovica, hnedá
  • Šošovica, červená
  • miso
  • Fazuľa mungo
  • Fazuľa Navy
  • tempeh
  • tofu

Orechy a semiačka v zime

  • mandle
  • Brazílske orechy
  • kešu
  • Lieskové oriešky
  • Makadamiové orechy
  • arašidy
  • Pekanové orechy
  • Píniové oriešky
  • pistácie
  • vlašské orechy
  • Tekvicové semiačka
  • Slnečnicové semienka

Mliečne výrobky v zime

  • Maslo
  • Mäkké syry
  • Kravské mlieko (nie chladné)
  • Kozie mlieko (nie chladné)
  • Kyslá smotana

Mäso v zime

  • Vajíčka
  • Sladkovodné ryby
  • Hydina
  • Králik
  • Zverina

Oleje v zime

  • Mandľový olej
  • Kukuričný olej
  • Ľanový olej
  • biely olej
  • Horčičný olej
  • Olivový olej
  • Šafranový olej
  • Sezamový olej
  • Slnečnicový olej

Dochucovanie potravín v zime

  • Med
  • Jaggary
  • Melasa
  • Akékoľvek koreniny

Nezabúdajte aj na zimný odpočinok

Dlhé noci a krátke zimné dni sú prírodným spôsobom, ktorý nám pripomína, aby sme si viac oddýchli. Tento odpočinok umožňuje telu ukladať energiu a vysoko kvalitné živiny, ktoré sa budú čerpať na jar a v lete. S cieľom umožniť tieto dôležité procesy je preto okrem sezónneho stravovania dôležité si v zime posunúť večierku na skoršiu hodinu.

U detí kombinácia mimoškolských aktivít, zvýšených akademických povinností a spoločenských tlakov môže byť viac než dostatočná na vyčerpanie detských rezerv a na ich náchylnosť na nachladnutie alebo chrípku. Väčšina rodičov by pravdepodobne súhlasila s tým, že keď ich dieťa ochorie, je možné často v živote dieťaťa vysledovať príčinu vyčerpania, únavy a nadmerného plánovania. Aj keď dospelí by možno takýto nápor ľahšie zvládli, deti majú oveľa menšiu odolnosť. Preto je skutočne dôležité, aby sa dieťa najmä počas zimy riadne odpočívalo. V letnom období, keď nie je škola a dni sú dlhšie, nemusí byť harmonogram spánku taký prísny. Ale počas chladného a chrípkového obdobia môže byť najlepším spôsobom ochrany dieťaťa pred chladom alebo chrípkou správne množstvo odpočinku.

Tiež je potrebné spomenúť, že ísť spať neskoro a natiahnuť spánok doobeda neposkytuje rovnaké výhody ako ísť spať skoro.  Čím dlhšie človek ráno leží v posteli, o to nudnejší a letargickejší bude jeho deň. Rozdiel je v tom, kedy nastal spánok. Od desiatej hodiny v noci do druhej hodiny ráno je čas metabolického čistenia a obnovy v tele a spánok v tejto dobe prináša najviac odpočinku celému organizmu.


Zdroj: Douillard. J. Perfect Health For Kids: ten ayurvedic health secrets every parent must know. First Edition. California : North Atlantic Books. 2003. 345p. 1. edition. ISBN: 978-1556434778.
https://www.banyanbotanicals.com/info/ayurvedic-living/living-ayurveda/seasonal-guides/winter-guide/