0

Ako a prečo funguje protizápalová strava

Zápaly sú podstatou väčšiny ochorení. Dnes už je rastúci konsenzus medzi lekármi, že zápal zohráva úlohu v patogenéze chronických ochorení, ako sú srdcové choroby, mŕtvica, cukrovka a rakovina hrubého čreva. Kľúčom k ich riešeniu, a najpodstatnejšou časťou zdravia je črevný mikrobióm. To, že na zdraví je potrebné pracovať zvnútra, vedeli už v staroveku. Sám Hippokrates povedal: „Všetky choroby začínajú v črevách“. Toto tvrdenie už potvrdili aj viaceré výskumy, je základom môjho presvedčenia a je na ňom postavená protizápalová strava.

Nedávna štúdia mikrobiómu, ktorej predpokladom bolo, že mikrobióm ovplyvňuje najmä genetika, ukázala, že genetika nemá takmer žiadny vplyv. Najväčší vplyv má strava a životný štýl – faktory, ktoré vieme sami ovplyvniť vlastnými rozhodnutiami.

Základom protizápalovej kúry je preto protizápalová strava. Trilión baktérií, ktoré sa živia obsahom hrubého čreva, uprednostňujú sacharidy, nachádzajúce sa v celozrnných výrobkoch, ovocí a zelenine. Pritom, ako ich spotrebúvajú, zároveň vytvárajú vedľajšie produkty – látky, ktoré bojujú proti zápalom a pomáhajú obnoviť hlienovú vrstvu, ktorá chráni črevá.

Avšak, spomalené trávenie môže mať negatívny vplyv na tento proces. Potom, čo baktérie zjedia všetky sacharidy, sa začnú živiť ostatnými zvyškami, čo vedie k zmene vedľajších produktov. Takže namiesto zlúčenín na obnovu čriev vytvárajú látky, ktoré  poškodzujú bunky čriev.

Ešte horšie je, ak sa baktérie začnú kŕmiť ochrannou hlienovou vrstvou našich črevných buniek, čo spôsobí, že sa stane tenšou a náchylnejšou na zvýšenie jej priepustnosti.

Ak takéto deravé črevo zostane bez adekvátnej liečby, progresia môže znižovať obranyschopnosť organizmu voči bežným chorobám, zvyšovať zápaly v tele a vyústiť do chronických zdravotných problémov.

Navyše, ak sa jedná o bielkovinu, občas sa môže stať, že vstrebaný fragment pripomína svojou stavbou vlastnú bielkovinu. Imunitný systém si však „zapamätá“ jeho formu a v budúcnosti môže začať napádať aj vlastné tkanivá, ktoré sa na daný fragment podobajú.

Cieľom protizápalovej stravy je zbaviť telo zápalov tým, že dôjde k doplneniu živín, nevyhnutných na boj so zápalmi, obnove črevného mikrobiómu, stabilizácii hladiny cukru v krvi, detoxikácii organizmu a naštartovaniu imunitného systému.

Protizápalové potraviny sú predovšetkým rastlinného pôvodu, ako sú zelenina, ovocie, orechy, semená, fazuľa a strukoviny.  Obsahujú množstvo antioxidantov, ktoré  znížujú hladinu voľných radikálov, ktoré by  inak mohli viesť k zápalu. Konzumáciu živočíšnych bielkovín (najmä červeného mäsa) treba zvážiť a uprednostniť skôr mastné ryby a bielkoviny rastlinného pôvodu (strukoviny, semená, orechy).

  • Zelenina: brokolica, kel, kapusta, karfiol, atď.
  • Strukoviny: mungo fazuľky, cícer, šošovica, atď.
  • Jablká a bobuľové ovocie: čučoriedky, maliny, atď.
  • Zdravé tuky: olivový olej a kokosový olej
  • Mastné ryby: losos, sardinky, sleď, makrela a sardela
  • Semená a orechy
  • Korenie: kurkuma, rasca, fenikel, zázvor
  • Čaj: zelený čaj

Prečítajte si aj o tom, ako a prečo fungujú konkrétne protizápalové potraviny, ktorých účinok bol dokázaný vedeckými štúdiami, tu.

Uistite sa, že má vaša protizápalová strava zdravú rovnováhu medzi bielkovinami, sacharidmi a tukmi, a že zabezpečuje vášmu telu dostatok vitamínov, minerálov, vlákniny a vody.

Potraviny, ktorým by ste sa mali vyhýbať, pretože podporujú zápaly:

  • Rafinované cukry, ktoré sa nachádzajú nielen v sladkostiach, ale aj sladených nápojoch
  • Rafinované sacharidy (biele pečivo, cestoviny, atď.)
  • Spracované a balené potraviny, ktoré obsahujú  nezdravé tuky
  • Spracované mäsové výrobky
  • Slané potraviny
  • Niektoré oleje: spracované semenné a rastlinné oleje ako sójový a kukuričný olej
  • Nezdravé tuky a potraviny s „čiastočne hydrogenovaným“ tukom
  • Alkohol v akomkoľvek množstve
  • Kofeín

Skúste popremýšľať o svojom ďalšom jedle ako o príležitosti na doplnenie vášho tela živinami, ktoré vás posilnia, doplnia energiu a tiež pomôžu vášmu zdraviu v boji proti zápalom!

 

Proti zápalom funguje nielen strava, možností je veľa

Ako sa môžete dočítať v príručke, existuje aj množstvo výživových doplnkov, ktoré podporujú boj so zápalmi, zvyšujú účinnosť antibiotík a znižujú pravdepodobnosť recidívy. Medzi ne patrí napríklad systémová enzymoterapia (SET), ktorej účinky boli dokázané viacerými štúdiami.

„SET stupňuje resorpciu perorálne užívaných antibiotík a zvyšuje ich koncentráciu v krvi. Antibiotiká tiež vplyvom SET prenikajú aj do ťažko prístupných oblastí organizmu.
Zatiaľ čo u 70 mužov aj žien s chlamydiovými, mykoplazmovými a ureaplazmovými urogenitálnymi infekciami, liečebnými 20 dní antibiotikami bolo zaznamenané klinické vyliečenie v 61,4 %, u 78 chorých liečených 20 dní 1/2 dávkou antibiotík a preparátom SET Wobenzymem došlo k vyliečeniu v 92,3%.“

V príručke sa ďalej dozviete, aké ešte existujú možnosti, ktoré sú vedecky podložené, vplývajú na zápalové ukazovatele, a reálne fungujú v boji proti chronickým zápalom.

 

Radi by ste mali prístup k novým, medicínskym aj alternatívnym tipom, ako sa starať o svoje zdravie, ktoré sú vedecky podložené? Prihláste sa na odber nášho newslettera.

Zdroje k článku:

Protizápalová kúra

SPRITZLER, F. Anti-Inflammatory diet 101 – Fight Inflammation naturally. Healthline.com [online]. June 17, 2017 [cit 2018-06-14].

MINIHANE, A. M. et al. Low-grade inflammation, diet composition and health: current research evidence and its translation. In British Journal of Nutrition [online]. 2015 Oct 14; 114(7): 999–1012. [cit. 2018-06-14]. Dostupné z: PubMed. DOI: 10.1017/S0007114515002093.

ROTHSCHILD, D. et al. Environment dominates over host genetics in shaping human gut microbiota. In Nature [online]. 08 March 2018; 555: 210–215. [cit. 2018-06-14]. Dostupné z: Nature. DOI: 10.1038/nature25973.

NOUZA, K., WALD, M. Systémová enzymoterapie – perorální podávání kombinace proteáz: farmakologie a využití v léčebné praxi. In Praktické lékárenství [online]. 03/2006: 123-125. [cit. 2018-06-14]. Dostupné z: solen.cz

Zdieľať

Najnovšie články