0

Ako a prečo funguje protizápalová strava

#protizápalovástrava#zápal

Zápaly sú podstatou väčšiny ochorení. Dnes už je rastúci konsenzus medzi lekármi, že zápal zohráva úlohu vo vzniku chronických ochorení, ako sú srdcové choroby, mŕtvica, cukrovka a rakovina hrubého čreva.

Kľúčom k ich riešeniu, a najpodstatnejšou časťou zdravia je črevný mikrobióm. To, že na zdraví je potrebné pracovať zvnútra, vedeli už v staroveku. Sám Hippokrates povedal: „Všetky choroby začínajú v črevách“. Toto tvrdenie už potvrdili aj viaceré výskumy, je základom môjho presvedčenia a je na ňom postavená protizápalová strava.

Nedávna štúdia mikrobiómu, ktorej predpokladom bolo, že mikrobióm ovplyvňuje najmä genetika, ukázala, že genetika nemá takmer žiadny vplyv. Najväčší vplyv má strava a životný štýl – faktory, ktoré vieme sami ovplyvniť vlastnými rozhodnutiami.

AKO STRAVA OVPLYVŇUJE ZDRAVIE?

Ľudský organizmus nebol nikdy určený na neustále poškodzovanie nesprávnou výživou, životným štýlom a znečisteným životným prostredím, ktoré kumulatívne ovplyvňujú organizmus a spúšťajú v organizme domino efekt, ktorý stojí za vznikom a progresiou viacerých ochorení.

NARUŠENIE MIKROBIÓMU A ZVÝŠENIE ČREVNEJ PRIEPUSTNOSTI

Trilión baktérií, ktoré sa živia obsahom hrubého čreva, uprednostňujú sacharidy, nachádzajúce sa v celozrnných výrobkoch, ovocí a zelenine. Pritom, ako ich spotrebúvajú, zároveň vytvárajú vedľajšie produkty – látky, ktoré bojujú proti zápalom a pomáhajú obnoviť hlienovú vrstvu, ktorá chráni črevá.

Avšak, spomalené trávenie môže mať negatívny vplyv na tento proces. Potom, čo baktérie zjedia všetky sacharidy, sa začnú živiť ostatnými zvyškami, čo vedie k zmene vedľajších produktov. Takže namiesto zlúčenín na obnovu čriev vytvárajú látky, ktoré  poškodzujú bunky čriev.

Ešte horšie je, ak sa baktérie začnú kŕmiť ochrannou hlienovou vrstvou našich črevných buniek, čo spôsobí, že sa stane tenšou a náchylnejšou na zvýšenie jej priepustnosti.

Ak takéto deravé črevo zostane bez adekvátnej liečby, progresia môže znižovať obranyschopnosť organizmu voči bežným chorobám, zvyšovať zápaly v tele a vyústiť do chronických zdravotných problémov.

Navyše, ak sa jedná o bielkovinu, občas sa môže stať, že vstrebaný fragment pripomína svojou stavbou vlastnú bielkovinu. Imunitný systém si však „zapamätá“ jeho formu a v budúcnosti môže začať napádať aj vlastné tkanivá, ktoré sa na daný fragment podobajú.

NEDOSTATOK ŽIVÍN

Nedostatok živín je v súčasnosti celosvetový problém.

Môže byť spôsobený nevyváženou stravou, nedostatkom stravy, samotným ochorením, imunitnou reakciou, liekmi, v dôsledku nadmernej fyzickej alebo sexuálnej aktivity, atď.

Organizmus si ich nevie syntetizovať sám a ak ich neprijíma dostatok v strave, môže postupne prejsť od nedostatku živín, cez nerovnováhu v organizme a kumuláciu toxínov až po vznik viacerých ochorenií.

Nedostatok živín sa nemusí prejaviť okamžite. Dôsledky môžu byť v niektorých prípadoch zjavne aj o desaťročia neskôr.

OXIDAČNÝ STRES

Strava, ktorá neobsahuje dostatok prirodzene sa vyskytujúcich antioxidantov, ktoré by mohli stabilizovať škodlivé molekuly nazývané voľné radikály, vedie k oxidačnému stresu.

Oxidačný stres je teda nerovnováha medzi voľnými radikálmi a antioxidantmi v tele.

Voľné radikály sú molekuly, ktorým chýba elektrón. Preto hľadajú iné štruktúry, ktorým by mohli chýbajúci elektrón „ukradnúť“.  Z okradnutej molekuly sa tak stane vlastne nový voľný radikál. Takto dochádza k postupnému poškodzovaniu molekúl a tým aj tkanív a orgánov a vzniku zápalu.

Voľné radikály sú v malých množstvách prítomné pri metabolizme (najmä počas metabolizmu kyslíka v bunkách) a prijímame ich aj zo znečisteného prostredia, fajčením, vystavovaním sa škodlivému žiareniu, užívaním liekov, toxických látok a ťažkých kovov, atď.

Preto má organizmus vytvorené ochranné mechanizmy proti oxidácii. Z týchto mechanizmov je v našich silách ovplyvniť najmä prijímanie antioxidantov z potravín rastlinného pôvodu.

CHRONICKÝ ZÁPAL

Vedci tvrdia, že náš imunitný systém reaguje na nezdravú stravu podobne, ako na infekciu – zápalom.

Vedci vo svojej štúdii skúmali myši náchylné na vznik aterosklerózy a kŕmili ich nezdravou stravou. Tento typ stravovania začal meniť expresiu génov už po prvom mesiaci. U myší sa prejavili známky silného zápalu, aké sa prejavujú pri napadnutí organizmu bakteriálnou infekciou.

Nezdravý spôsob stravovania viedol k neočakávanému zvýšeniu počtu niektorých imunitných buniek v krvi myší. V bunkách kostnej drene došlo k „prepnutiu“ génov, čo viedlo k pomnoženiu imunitných buniek a zosilnenej odpovedi vrodenej imunity.

Ďalším zaujímavým výsledkom štúdie bol objav bielkoviny nazývanej NLRP3, ktorá v imunitnom systéme rozoznáva nevhodnú stravu rovnakým spôsobom ako škodlivú baktériu a spúšťa zápal.

A čo je ešte horšie, ani po 4 týždňoch konzumácie normálnej potravy nedošlo k návratu vrodenej imunity do pôvodného stavu a mnohé z génov ostali spustené naďalej. Akútny zápal síce utíchol, no následne imunitný systém reagoval silnejším zápalom už na malé podnety.

Tak môže dôjsť k vzniku podprahového zápalu, ktorý presahuje zdravé limity v priestore a čase. Rozširuje sa na ďalšie oblasti tela a nekončí, keď sa problém vyrieši. Práve naopak, spôsobuje sériu deštruktívnych reakcií, ktoré poškodzujú bunky a nakoniec vedú k vývoju rôznych ochorení.

Prepojenie stravy s podprahovým zápalom je omnoho rozsiahlejšie než si väčšina ľudí dokáže predstaviť. Živiny totiž hrajú kľúčovú úlohu pri podpore a boji proti zápalovým procesom. Dôkazy spájajúce živiny so zápalovými procesmi pochádzajú z laboratórnych, klinických aj epidemiologických štúdií.

AKO FUNGUJE PROTIZÁPALOVÁ STRAVA?

Cieľom protizápalovej stravy je zbaviť telo zápalov tým, že dôjde k doplneniu živín, nevyhnutných na boj so zápalmi, obnove črevného mikrobiómu, stabilizácii hladiny cukru v krvi, detoxikácii organizmu a naštartovaniu imunitného systému.

Protizápalové potraviny sú predovšetkým rastlinného pôvodu, ako sú zelenina, ovocie, orechy, semená, fazuľa a strukoviny.  Obsahujú množstvo antioxidantov, ktoré znížujú hladinu voľných radikálov, ktoré by  inak mohli viesť k zápalu. Konzumáciu živočíšnych bielkovín (najmä červeného mäsa) treba zvážiť a uprednostniť skôr mastné ryby a bielkoviny rastlinného pôvodu (strukoviny, semená, orechy).

  • Zelenina: brokolica, kel, kapusta, karfiol, atď.
  • Strukoviny: mungo fazuľky, cícer, šošovica, atď.
  • Jablká a bobuľové ovocie: čučoriedky, maliny, atď.
  • Zdravé tuky: olivový olej a kokosový olej
  • Mastné ryby: losos, sardinky, sleď, makrela a sardela
  • Semená a orechy
  • Korenie: kurkuma, rasca, fenikel, zázvor
  • Čaj: zelený čaj

Prečítajte si viac o konkrétnych potravinách: TOP protizápalové potraviny

Uistite sa, že má vaša protizápalová strava zdravú rovnováhu medzi bielkovinami, sacharidmi a tukmi, a že zabezpečuje vášmu telu dostatok vitamínov, minerálov, vlákniny a vody.

Potraviny, ktorým by ste sa mali vyhýbať, pretože podporujú zápaly:

  • Rafinované cukry, ktoré sa nachádzajú nielen v sladkostiach, ale aj sladených nápojoch
  • Rafinované sacharidy (biele pečivo, cestoviny, atď.)
  • Spracované a balené potraviny, ktoré obsahujú  nezdravé tuky
  • Spracované mäsové výrobky
  • Slané potraviny
  • Niektoré oleje: spracované semenné a rastlinné oleje ako sójový a kukuričný olej
  • Nezdravé tuky a potraviny s „čiastočne hydrogenovaným“ tukom
  • Alkohol v akomkoľvek množstve
  • Kofeín

Skúste popremýšľať o svojom ďalšom jedle ako o príležitosti na doplnenie vášho tela živinami, ktoré vás posilnia, doplnia energiu a tiež pomôžu vášmu zdraviu v boji proti zápalom!

V prípade zájmu o pomoc pri liečbe vašich zdravotných problémov
prepojením modernej aj alternatívnej medicíny pre dosiahnutie čo najvyššej účinnosti a pokrytie celkového zdravotného stavu si môžete zvoliť niektorú z našich služieb: Individuálna hodinová konzultácia alebo Komplexný zdravotný plán na mieru.

PROTIZÁPALOVÁ KÚRA

Ak chcete zájsť ešte o krok ďalej, môžete absolvovať celú Protizápalovú kúru, ktorá zameriava na komplexný prístup k zdraviu. 

Ako sa môžete dočítať v príručke, existuje aj množstvo výživových doplnkov, ktoré podporujú boj so zápalmi, zvyšujú účinnosť antibiotík a znižujú pravdepodobnosť recidívy. Medzi ne patrí napríklad systémová enzymoterapia (SET), ktorej účinky boli dokázané viacerými štúdiami.

„SET stupňuje resorpciu perorálne užívaných antibiotík a zvyšuje ich koncentráciu v krvi. Antibiotiká tiež vplyvom SET prenikajú aj do ťažko prístupných oblastí organizmu.
Zatiaľ čo u 70 mužov aj žien s chlamydiovými, mykoplazmovými a ureaplazmovými urogenitálnymi infekciami, liečebnými 20 dní antibiotikami bolo zaznamenané klinické vyliečenie v 61,4 %, u 78 chorých liečených 20 dní 1/2 dávkou antibiotík a preparátom SET Wobenzymem došlo k vyliečeniu v 92,3%.“

NOUZA, K., WALD, M. Systémová enzymoterapie – perorální podávání kombinace proteáz: farmakologie a využití v léčebné praxi. In Praktické lékárenství [online]. 03/2006: 123-125. [cit. 2018-06-14]. Dostupné z: solen.cz

Zdroje k článku:

Protizápalová kúra

SPRITZLER, F. Anti-Inflammatory diet 101 – Fight Inflammation naturally. Healthline.com [online]. June 17, 2017 [cit 2018-06-14].

MINIHANE, A. M. et al. Low-grade inflammation, diet composition and health: current research evidence and its translation. In British Journal of Nutrition [online]. 2015 Oct 14; 114(7): 999–1012. [cit. 2018-06-14]. Dostupné z: PubMed. DOI: 10.1017/S0007114515002093.

ROTHSCHILD, D. et al. Environment dominates over host genetics in shaping human gut microbiota. In Nature [online]. 08 March 2018; 555: 210–215. [cit. 2018-06-14]. Dostupné z: Nature. DOI: 10.1038/nature25973.

Zdieľať
  • 1
    Share

Najnovšie články