vegánska diéta

Pravda/Lož: Paleo, Keto, Vegánska strava a RAW

Moderné diéty na zlepšenie zdravia?

Nie sú pre každého. A hlavne nie pre deti!

V posledných rokoch vzniká kvantum najnovších diét a zaručených tipov ako sa zdravo stravovať, zbaviť sa zdravotných problémov a zaručene schudnúť. Každá z nich má pritom za sebou presvedčivý vedecký výskum, v dôsledku čoho je človek čím ďalej, tým viac zmätený.

Nový diétny trend vzniká doslova každý mesiac, ak nie skôr. Na druhej strane Ajurvéda, najstarší medicínsky systém na svete uznávaný aj Svetovou zdravotníckou organizáciou, so svojou tisícročnou tradíciou nám pomáha zorientovať sa v tom, kedy, pre koho a za akých okolností môže byť niektorá z týchto diét dobrá a vhodná, resp. nespraviť viac škody ako úžitku.

Paleo

Ako už názov napovedá, Paleo diéta je inšpirovaná potravinami, ktoré naši predkovia jedli v paleolitickej ére pred 2,5 miliónmi až 10 000 rokmi, kedy ľudia žili ako lovci-zberatelia. Jej zástancovia tvrdia, že vám môže pomôcť schudnúť a posilniť imunitu.

Paleo strava zahŕňa konzumáciu potravín, o ktorej sa predpokladá, že ju konzumovali naši predkovia v paleolitickej ére: mäso, morské plody, vajcia, zeleninu, orechy, ovocie (s mierou) a zdravé tuky, ako je olivový olej. Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť, zahŕňajú: spracované potraviny, obilniny, strukoviny, mliečne výrobky, zemiaky, soľ a rastlinný olej.

Pravdou je, že Paleo strava môže byť pre niektorých ľudí užitočná na určitú dobu, pretože vyhýbanie sa obilninám, mliečnym výrobkom a cukru pomáha pri identifikovaní tráviacich ťažkostí ako je syndróm dráždivého čreva, potravinové alergie a senzitivity.

Avšak z dlhodobého hľadiska môže Paleo podľa Ajurvédy preťažiť trávenie a viesť k akumulácii toxínov v organizme (Ama) a rozvoju súvisiacich ochorení.

Ajurvéda totiž uprednostňuje dobre uvarené a ľahko stráviteľné jedlá. Na tanier podľa Ajurvédy nevyhnutne patria aj bielkoviny rastlinného pôvodu, ktoré sú pre organizmus ľahšie stráviteľné, než bielkoviny živočíšneho pôvodu (mäso). Okrem mlieko a ghee sú z pohľadu Ajurvédy superpotraviny, ktoré tvoria nenahraditeľnú súčasť jedálnička. To je presný opak Paleo.

Ajurvéda si však cení individuálnu konštitúciu každého z nás. Pitta (ohnivé) typy ľudí znášajú Paleo stravu lepšie ako ostatní, pretože majú silné trávenie, vďaka čomu lepšie zvládajú stravu bohatú na mäso. Jemnejšie Vata (vzdušné) typy so slabším trávením budú mať s Paleo stravou skôr či neskôr problémy. Avšak pre Kaphy, ktoré majú najpomalší metabolizmus, je Paleo drsným zásahom, pretože jednoducho nie sú stavané na stravu s vysokým obsahom tukov.

Keto a nízko-sacharidové diéty

Keto strava je nízkokalorická strava s vysokým obsahom tuku, ktorá sa vo viacerých ohľadoch podobá na Paleo, Atkinsonovú stravu a iné podobné diéty s nízkym obsahom sacharidov. Jej zástancovia tvrdia, že minimalizáciou príjmu sacharidov a zvýšením príjmu tukov sa telo dostane do metabolického stavu nazývaného ketóza, čím sa stane strojom na spaľovanie tukov.

Ľudia, ktorí sú na keto alebo nízko-sacharidovej diéte, uprednostňujú potraviny s nízkym obsahom sacharidov, ako mäso, ryby, vajcia, zelenina a prírodné tuky, ako je olivový olej a maslo. Vyhýbajú sa tiež potravinám plným cukru a škrobu, ako je chlieb, cestoviny, sladkosti, pečivo, ryža, džús a zemiaky.

Keto strava má neodškriepiteľnú terapeutickú hodnotu. Pôvodne bola vyvinutá celosvetovo uznávanou klinikou Mayo na liečbu epilepsie a je vhodná pre ľudí, ktorí potrebujú predchádzať a zvrátiť kognitívny pokles.

Na keto a nízko-sacharidové stravy má Ajurvéda aj vzhľadom k významnej podobnosti v podstate rovnaký pohľad ako na Paleo (viď vyššie). Okrem toho, Keto zahŕňa aj prerušovaný pôst 12-24 hodín, ktorý nie je ideálny pre väčšinu ľudí. Pôst je pre vzdušné Vata typy náročný, pretože Vaty potrebujú ťažké, pravidelné jedlo na uzemnenie. Všimli ste si niekedy, že je vám stále zima, keď ste nejedli? Toto je Vata reakcia na nedostatok jedla. Alebo mávate nízku hladinu cukru v krvi, keď ste nejedli? Toto je Pitta reakcia na nedostatok jedla.

Vegánska strava

Vegánsky prístup k jedlu je už v súčasnosti pomerne bežný. Vegáni jedia potraviny rastlinného pôvodu, ako sú celozrnné obilniny, strukoviny, ovocie, zelenina, orechy a semená, pričom sa vyhýbajú živočíšnym výrobkom, ako je mäso, morské plody, mliečne výrobky a vajcia. Ľudia môžu prejsť na vegánstvo z etických alebo environmentálnych dôvodov alebo v snahe zlepšiť svoje zdravie. Vegánstvo je tiež často ďalším krokom pre vegetariánov, ktorí sú intolerantní na laktózu.

Vegánska strava je prospešná pre zdravie čriev. Preferované potraviny sú bohaté na vlákninu (ako ovocie a zelenina), z ktorej sa stáva prebiotická potrava pre črevné baktérie. Podľa výskumu ľudia, ktorí konzumujú veľa vlákniny majú omnoho väčšiu rozmanitosť črevných baktérií, čo môže byť prospešné pre zdravie.

Medzi ajurvédskou stravou a vegánskou stravou existuje veľa paralel, najväčší rozdiel je v tom, že Ajurvéda odporúča určité druhy mliečnych výrobkov, zatiaľ čo vegáni sa im úplne vyhýbajú. V Ajurvéde sa mliečne výrobky, najmä ghee, teplé mlieko, čerstvý syr a lassi (jogurtový nápoj) považujú za sattvické (životodarné pre telo, myseľ a ducha). Aj moderná veda sa prikláňa k pravidelnej konzumácii mliečnych výrobkov, ktoré sa zdá, že tiež obohacujú črevnú mikrolóru a pomáhajú celkovému zdraviu.

Vegáni navyše preferujú viac surovú stravu, čo nie je vhodné pre vzdušné Vaty, ktorým nerobia dobre studené a surové potraviny. Na druhej strane konštitúcie ako Pitta a Kapha by vegánsku stravu zvládali dobre.

Raw strava

Ako ste určite očakávali, raw strava zahŕňa konzumáciu veľkého množstva surových potravín. Podľa zástancov raw sa tepelným spracovaním ničia prirodzené enzýmy. Preto potraviny varia len pod 42 stupňov. V ponuke sa nachádza: surové ovocie, zelenina, strukoviny, obilniny, orechy a semená, olivový olej a surový kokosový olej alebo maslo. Je potrebné sa vyhýbať varenej alebo spracovanej strave. Je potrebné poznamenať, že niektorí obhajcovia dokonca konzumujú surové ryby a mäso.

Aj tu opäť platí, že varené jedlo je ľahšie stráviteľné. Pre vzdušné Vaty nie je surová strava vhodná, no Pitty a Kaphy so zdravým črevom surové jedlo zvládnu.

Klíčky sú bežné v raw strave aj vegánskej strave, ale Vata typy by ich mali jesť s trochou oleja, aby pomohli zabrániť chladnému a vysúšajúcemu vplyvu Vata dóši.

Väčšina ľudí na raw strave a vegánov by mala užívať doplnky vitamínu B12, pretože ľudia, ktorí nekonzumujú mäso, mliečne výrobky alebo vajcia, majú v priebehu času nedostatok tohto vitamínu.

Vložiť komentár