TRÁVIACE ŤAŽKOSTI ZAČÍNAJÚ BYŤ NA DENNOM PORIADKU

Trávenie je najdôležitejším indikátorom celkového zdravia organizmu. V črevách totiž sídli imunitný systém.

Črevný mikrobióm má mnoho funkcií – hrá dôležitú úlohu pri trávení potravy a absorpcii živín, regulácii metabolizmu, ochrane pred infekciou a vo vývoji a dozrievaní imunity. V podstate ovplyvňuje takmer každý aspekt zdravia. Jeho kompozícia, ktorá sa líši od jednotlivca k jednotlivcovi, môže byť kľúčom ku všetkému od nárastu hmotnosti až k náladám a depresiám.

Črevný mikrobióm plní svoje funkcie len za predpokladu, že sú baktérie a mikróby v správnom pomere a zložení, na čo má najväčší vplyv strava a životný štýl. Krehká rovnováha v črevách sa môže rýchlo a ľahko narušiť.

Veľmi dôležitým indikátorom, pomocou ktorého by ste mali vedieť jednoducho odhaliť stav vášho trávenia je dĺžka trávenia, ktorú viete odhadnúť podľa vzhľadu stolice.

Celkovo by potrava mala prejsť tráviacim taktom za približne 24 hodín. K vyprázdneniu by malo dôjsť jeden až dvakrát denne, prvýkrát do 3 hodín od zobudenia. Pomalší prechod potravy tráviacim taktom alebo menej časté vyprázdňovanie môže viesť k opätovnej absorpcii toxínov a odpadových látok späť do organizmu. Častejšie môže byť zase spojené s nedostatočnou absorpciou živín.

Stolica by mala byť dobre sformovaná do konzistencie zrelého banána hnedo-žltej farby bez viditeľných zvyškov jedla a bez výraznejšieho zápachu. Malé tvrdé bobky podobné orechom znamenajú veľmi pomalý čas prechodu, zatiaľ čo hnačka môže naznačovať, že medzi jedlom a vylúčením uplynul príliš krátky čas.

Spozornieť by ste mali, ak po jedle pociťujete únavu alebo potrebu odpočinku, spolu s tráviacimi ťažkosťami ako napríklad grganím, škvŕkaním a žblnkotaním, nadmerným nafukovaním, plynatosťou a bolesťami brucha. To môžu byť príznaky toho, že rovnováha v črevách je narušená, čo môže časom vyústiť do závažnejších ochorení.

Taktiež u niektorých môže byť opotrebovaná sklovina a pokazené zadné zuby jediným príznakom pálennia záhy (refluxu). Medzi ďalšie príznaky refluxu patria pretrvávajúce bolesti v krku, kašeľ, dýchavičnosť a nepríjemná chuť v ústach. 

O najnovších trendoch, ako podporovať mikrobióm tvorený prospešnými baktériami, ktoré ovplyvňujú takmer každý aspekt zdravia, vrátane domácich receptov sa dozviete v našej príručke: Zachráňte imunitu sebe aj svojim deťom.

NEVIETE SA DOSTAŤ Z KOLOBEHU INFEKCIÍ A ANTIBIOTÍK ALEBO U VÁS INFEKCIE MAJÚ U VÁS ŤAŽKÝ PRIEBEH

Určitá chorobnosť je za súčasných podmienok, v ktorých žijeme, normálnym fyziologickým javom.
U detí je chorobnosť navyše nevyhnutná pre správny vývoj imunitného systému.

Bežná chorobnosť sa vyznačuje miernym priebehom infekcií, sezónnosťou (jeseň, zima) a dobrou odpoveďou na symptomatickú liečbu. 

Podľa epidemiologickej štúdie 1 až 3 ročné deti prekonajú v priemere 5 až 6 infekcií horných dýchacích ciest za rok. Pri nástupe do kolektívu sa tento počet môže až trojnásobne zvýšiť.
Počet infekcii by mal vekom postupne klesať a 10 až 12 ročné deti by mali prekonať priemerne už len 2 až 3 infekcie, rovnako ako dospelí.

Spozornieť by ste mali, ak vaše dieťa prekoná viac ako 10-15 infekcii horných dýchacích ciest, 4 infekcie ucha, ak  sa infekcia rozšíri na inak sterilné sliznice (ako napr. zápal dolných dýchacích ciest).

Dieťa by nemalo užívať viac ako štyri antibiotiká za rok (ideálne samozrejme žiadne), dospelý viac než dve. Tiež nie je v poriadku ak si liečba pravidelne vyžaduje viacnásobné cykly antibiotík alebo liečbu intravenóznymi antibiotikami, ak zotavenie z bežného prechladnutia pravidelne trvá viac ako tri týždne. Jednoznačný dôvod pre návštevu imunológa je prekonanie závažnej infekcie (ako sepsa).

Prečítajte si viac (súvisiace témy):
Spravte si test: V akej forme je váš imunitný systém?
Silná imunita je “IN”

POCIŤUJETE ZVÝŠENÝ SMÄD A POTREBU MOČIŤ

Pravdepodobnosť, že aj váš organizmus sa potýka s dysfunkciou hormónov zodpovedných za reguláciu hladiny cukru v krvi je pomerne vysoká. Podľa štatistík až 6 z 10 ľudí má takýto problém:

  • 1 z 10 ľudí má inzulínovú rezistenciu (rôzni vedci odhadujú, že ide o 3 až 16 percent bežnej populácie v USA a Kanade)
  • 4 z 10 ľudí má prediabetes (údaje za ľudí vo veku ≥20 rokov z prieskumu NHANES 2011-2012)
  • 1 z 10 ľudí má v súčasnosti cukrovku

Vaša pravdepodobnosť sa ešte viac zvyšuje s pribúdajúcimi kilami a vekom.

Podľa vedeckých odhadov nám hrozí epidémia cukrovky. Pri súčasnom trende bude maž cukrovku v roku 2025 1 z 3 ľudí a v roku 2050 sa rozšíri na 80 percent obyvateľstva!

Voľakedy ľudia spotrebovávali prijatú energiu z jedla hneď, pretože museli fyzicky pracovať.

Druhý dôležitý fakt je, že sacharidy sa v súčasnosti nekonzumujú v ich prirodzenej forme. Tým, že neobsahujú žiadnu vlákninu, ktorá je potrebná na to, aby spomalila štiepenie a uvoľňovanie cukru do krvného obehu, spôsobuje konzumácia týchto potravín rapídne zvýšenie cukru v krvi.
Nehovoriac o tom, že je v súčasnosti strava sama o sebe preplnená cukrom prostredníctvom sladkostí, ochutených nápojov, atď.

Konzumácia takýchto potravín vedie k častým výkyvom cukru v krvi, ktoré vedú k dysfunkcii hormónov zodpovedných za metabolickú homeostázu a následne k inzulínovej a leptínovej rezistencii a ďalším zdravotným problémom.

Pri rozvoji cukrovky (diabetu 2. typu), organizmus prestáva byť efektívny odbúravaní cukru z krvi.  V dôsledku toho sa cukor hromadí v krvi, kde poškodzuje cievy, nervy a vnútorné orgány.

Telo v snahe zabezpečiť homeostázu sa snaží glukózu dostať z tela von tak, že ju vyplaví do moču.
V dôsledku toho začnú ľudia pociťovať smäd, chodia na záchod častejšie, množstvo vyprodukovaného moču je väčšie a taktiež sa môže objaviť nočné močenie.

Požiadajte svojho lekára o krvný test glukózy v krvi, (ako napríklad meranie hladiny cukru v krvi nalačno, orálny glukózový test, A1c). 

Čím skôr je cukrovka 2. typu diagnostikovaná, tým väčšia je pravdepodobnosť, že ju môžete dostať pod kontrolu pomocou stravy a zmenou životného štýlu (ako je strata hmotnosti a cvičenie) bez potreby liekov.

MÁTE PROBLÉMY SO SPÁNKOM

Stresový hormón kortizol má prirodzene v noci klesať, čo umožňuje telu odpočívať, regenerovať sa a dobíjať sily.  Nespavosť býva dôsledkom toho, že hladiny kortizolu sa v noci v dôsledku príliš vysokého počtu „záchranných“ reakcií na v tele zostávajú zvýšené.

Navyše, v strese sa postupne „vypínajú“ všetky systémy na úkor stresovej reakcie pre záchranu života. Dlhodobé pôsobenie stresu má preto rozsiahle účinky na celý organizmus.

Základom odstránenia problémov so spánkom je rešpektovanie 24-hodinového cyklu slnka, nazývaného aj ako cirkadiánny rytmus. V každej bunke v našom tele máme cirkadiánne hodiny, takže benefity plynúce z jeho rešpektovania začínajú kvalitným spánkom a pokračujú napríklad lepšou reguláciou hormónov a celkovým zdravím.

Naopak, jeho nerešpektovanie môže viesť k vážnejším zdravotným problémom, ako je len ospalý pocit nasledujúci deň ráno – vrátane obezity, vysokého krvného tlaku a zníženej odolnosti voči infekciám.

ZMENA V RUKOPISE

Pri Parkinsonovej chorobe si pravdepodobne spomeniete na triašku, ale včasným varovným signálom Parkinsonovej choroby je rukopis.

Analýza rukopisu dokázala identifikovať pacientov v počiatočných štádiách vo viac ako 97 percentách.

„Mám pacientov, ktorí napíšu desať krát vetu, napríklad „Dnes je pekný deň, “ hovorí Michael S. Okun, MD, riaditeľ Parkinsonovej nadácie.  „Pri písaní sa každá veta zmenšuje a zmenšuje a slová sú viac natlačené.“

Parkinsonova choroba sa prejavuje vtedy, keď sa nervové bunky v mozgu poškodia alebo zašnú vymierať.  Prestanú produkovať dostatok dopamínu – látky, ktorá vysiela signály pre pohyb, čo spôsobuje svalovú stuhnutosť v rukách a prstoch a ovplyvňuje aj rukopis. 

Dva ďalšie skoré príznaky Parkinsonovej choroby: strata čuchu a naozaj intenzívne sny.

Ak spozorujete niektorý z týchto príznakov – a trvajú viac ako pár týždňov – navštívte neurológa.  Čím skôr je Parkinsonova choroba diagnostikovaná, tým skôr budete mať kontrolu nad príznakmi a tým lepšia bude kvalita vášho života.

PROBLÉMY S RIADENÍM FINANCIÍ

Keď výskumníci z University of Alabama sledovali 87 seniorov s miernymi problémami s pamäťou, 25 z tých, u ktorých došlo k rozoju Alzheimerovej choroby, vykazovalo v priebehu celého roka pokles v zručnostiach, ako je riadenie bankových výpisov a platenie účtov. 

„Jedna otázka, ktorú sa často pýtame: „Ste na obede a účet je 60 EUR.  Koľko je to 15 percentný tringelt? “, hovorí Daniel Marson, PhD, riaditeľ Centra Alzheimerovej choroby na University of Alabama v Birminghame. 

„Ľudia v počiatočných štádiách Alzheimerovej choroby premýšľajú minútu alebo dve a potom povedia:„ Je to 7 EUR.“ (Správna odpoveď je 9).

Ako sa rozvíja Alzheimerova choroba, mozgová kôra, ktorá zahŕňa oblasti zapojené do myslenia, plánovania a zapamätania, sa scvrkáva.  Kvôli tomu je riadenie každodenných financií čoraz ťažšie.

V prípade zájmu o pomoc pri liečbe vašich zdravotných problémov
prepojením modernej aj alternatívnej medicíny pre dosiahnutie čo najvyššej účinnosti a pokrytie celkového zdravotného stavu si môžete zvoliť niektorú z našich služieb: Individuálna hodinová konzultácia alebo Komplexný zdravotný plán na mieru.

Zdroje k článku:
https://www.rd.com/health/conditions/silent-signs-health-problems/