0

Zelenina, ktorá nie je až tak zdravá, ako ste si mysleli

Čeľaď Solanaceae je veľmi rozmanitá, patria do nej rôzne rastliny od burín, bylinkárky, cez zeleninu až po kríky a stromy. Majú však jedno spoločné, väčšina z nich je viac menej jedovatá. Určite poznáte nebezpečný durman obyčajný (Datura stramonium), ktorý je práve z tejto skupiny. Možno sa Vám tento prírodovedný úvod zdal doteraz nudný. To ste ale asi nevedeli, že sem patrí aj obľúbená ľuľkovitá zelenina, ktorú zvyknú Slováci mať na tanieri pomerne často.

Patria sem napríklad:

  • zemiaky (Solanum tuberosum),
  • rajčiny (Solanum lycopersicum),
  • baklažán (Solanum melongena),
  • paprika (Capsicum annum),
  • alebo aj tabak (Nicotiana tabacum).

Ich jedovatosť je spôsobená tým, že rastliny produkujú prírodné pesticídy na ako ochranu voči škodcom, takzvané glykoalkaloidy. Tieto horké zlúčeniny sa nachádzajú v celej rastline, no najviac sú koncentrované v listoch, kvetoch, semenách a nezrelých plodoch.

A nie je to iba povera! Určite ste počuli o tom, že napríklad zelené alebo vyklíčené zemiaky môžu spôsobiť otravu. Otrava zemiakmi je síce veľmi zriedkavá, no faktom je, že sa v nich nachádzajú toxické látky.

Mamičky malých detí určite tušia, o čom hovorím. Paradajky a papriky sa odporúčajú vynechať z jedálnička tehotných aj dojčiacich žien a deťom ich zavádzať ako posledné zo  zelenín. Nevhodné sú práve z hľadiska možného vývoja alergie. Nebezpečné sú aj pre tehotné ženy, starších a ľudí so slabou imunitou.

Voľakedy ľudia dokonca verili, že rastú v noci, kedy absorbujú negatívne energie. Preto obsahujú látky, ktoré sú škodlivé pre organizmus.

  • Obsahujú solanín, ktorý môže spôsobiť poruchy nervového systému.
  • Dehydratujú kosti a zhoršujú artritídu a iné problémy súvisiace s kosťami.
  • Tiež môžu narúšať metabolizmus vápnika, zhoršiť poruchy tráviaceho traktu, ischias, poruchy obličiek a žlčové kamene.
  • Mnohé obsahujú lektíny, ktoré môžu vyvolať alergickú reakciu.

AKO MINIMALIZOVAŤ TRÁVIACE ŤAŽKOSTI?

Preto sa zamyslite, najbližšie keď ich budete konzumovať, či vám nespôsobujú tráviace ťažkosti. Ak nie ste na túto zeleninu citliví, tu je zopár tipov, ako si ju vychutnať:

  • Vyberte čo najzrelšiu zeleninu a poriadne ju ošúpte.  Výrazne vďaka tomu znížite koncentráciu solanínu. Zo zemiakov je najlepšie ošúpať 2 až 3 mm z povrchu.
  • Zeleninu uvarte. Varenie zlepšuje stráviteľnosť a redukuje alkaloidy a lektíny. Ak budete variť na zdravom tuku a použijete aj korenie ako kmín alebo čierne korene, toxicitu ešte viac znížite.
  • Jedzte rozmanito ale s mierou. Kľudne si túto zeleninu vychutnajte, ak ju budete konzumovať s mierou, napríklad nebudete každý deň jesť paradajkové omáčky alebo kečup. Vymeniť štandardné zemianky môžete za batáty (čo sú sladké zemiaky, ktoré do tejto skupiny nepatria) a lebo ryžu. Paradajky a papriku vám plnohodnotne môže nahradiť šalát, uhorka alebo redkvička. Baklažán môžete zase vymeniť za cuketu.
  • Vyvarujte sa kombináciám tejto zeleniny s ovocím, uhorkou a mliečnymi výrobkami (mlieko, syr, jogurty a smotana), pretože sú ťažko stráviteľné a zbytočne zaťažujú organizmus. Absolútne nevhodná je napríklad obľúbená kombinácia, kedy si na chlieb, natretý maslom, dajú ľudia šunku so syrom a k tomu surovú paradajku alebo papriku. Ďalším nevhodným príkladom je aj zemiaková kaša, atď.

Konzumácii tejto zeleniny sa snažte úplne vyhnúť, ak máte autoimunitné ochorenie, artritídu, fibromyalgiu, dnu, osteoporózu, prebiehajúci zápal alebo reumatoidnú artritídu.

V prípade zájmu o pomoc pri liečbe vašich zdravotných problémov
prepojením modernej aj alternatívnej medicíny pre dosiahnutie čo najvyššej účinnosti a pokrytie celkového zdravotného stavu si môžete zvoliť niektorú z našich služieb: Individuálna hodinová konzultácia alebo Komplexný zdravotný plán na mieru.

Zdieľať
  • 6
    Shares

Najnovšie články