0

Nezabúdaj na seba, Mama!

#depresia#imunita#protizápalovástrava

Po mnohých mesiacoch (možno aj rokoch), počas ktorých ste snívali o tom, že raz budete držať v náručí svoj drahocenný poklad, sa váš sen konečne splnil. Blahoželám vám k novému titulu, mama!

Už ste určite zistili, že byť mamou je úžasné a zároveň veľmi náročné. Všetky mamičky majú jedno spoločné – nekonečne dlhý zoznam úloh. A v ňom samé seba zvyknú klásť na posledné miesto.

Skúste sa teraz zastaviť a porozmýšľajte, či by ste svoje dieťa ukrátili o zdravú stravu, pohyb, dostatok odpočinku, trávenie času s kamarátmi alebo o to, čo ho baví? Samozrejme, že nie.

Rovnako ako vaše deti, aj vy máte právo na zdravý a šťastný život. A ako mama máte teraz príležitosť ísť deťom skvelým príkladom a modelovať tak ich zdravé správanie v dospelosti.

Jednou z najdôležitejších lekcií, ktoré vám prináša materstvo je to, že nemôžete uspokojiť potreby niekoho iného, ak sa nesústreďujete na svoje vlastné. Určite poznáte obľúbenú frázu, že len spokojná mama môže mať spokojné deti. Niečo na tom naozaj bude. Preto nezabúdajte na samú seba!

OBDOBIE ŠESTONEDELIA

Šesť týždňov po narodení dieťatka je drahocenný čas, kedy sa organizmus potrebuje po pôrode zregenerovať a dochádza k emocionálnemu prepojeniu matky s dieťaťom.

POKOJ A ODPOČINOK

Počas tehotenstva sa vaše telo výrazne menilo. Pracovalo intenzívne na tom, aby bolo vaše dieťa zdravé a v bezpečí. Teraz, keď je vaše dieťa už na svete, sa vaše telo znova mení. Deje sa v ňom mnoho vecí, ktoré nevidíte – hojenie, prestavba, zmena hormónov, tvorba materského mlieka, atď. Niektoré zmeny nie sú fyzické, ale emocionálne, ako napríklad pocit stresu.

To všetko si vyžaduje popri starostlivosti o novorodenca veľa odpočinku. Viac odpočinku, než si myslíte. To, ako sa budete starať sama o seba, priamo ovplyvní nielen vašu schopnosť starať sa svoje dieťa, ale aj vaše zdravie počas nasledujúcich rokov.

Zostaňte preto doma a ak je to možné, a doprajte si zaslúžený oddych. Zvýšená únava je úplne prirodzená.

Oddych je najdôležitejšou úlohou ženy počas šestonedelia!

  • Spite vždy, keď spí vaše dieťa, dokonca aj počas dňa.
  • Poproste ostatných, aby vám pomohli s domácimi prácami a varením.
  • Minimalizujte návštevy na najbližšiu rodinu. Budete mať dostatok času na stretnutie s vašim novým dieťaťom neskôr.

PODPORA OSLABENÉHO TRÁVENIA

Počas prvých dní po pôrode bude vaše trávenie oslabené a je potrebné ho pomaly obnoviť. Odporúča sa preto ľahko stráviteľná teplá strava.

Jedzte zdravo, najmä dusené jedlá, polievky, kaše so semienkami, pečenú koreňovú zeleninu (mrkva, petržlen a repa). Jedzte dostatok bielkovín a kvalitných tukov, ako je ghee a olivový olej.

Do varenia pridávajte korenia na podporu trávenia ako zázvor, klinček, čierne korenie, kurkuma, rasca, cesnak.

Pite výživné nápoje, ako sú korenené mlieka, mlieka z orechov a čaje na podporu trávenia s bylinkami, ako fenikel, rasca a zázvor. Preferujte sladké, kyslé, slané a mierne štipľavé jedlá

Vyhýbajte sa jedlám, ktoré zaťažujú tráviaci systém, ako surová strava (najmä veľa listovej zeleniny), vysmážané, studené a polotovary.

Niekoľko dní po narodení sa u žien môže objaviť zápcha. Základom na jej prekonanie je strava s vysokým obsahom vlákniny a dostatkom tekutín.

Protizápalová strava

Po skončení šestonedelia vám odporúčam prejsť na protizápalovú stravu, ktorá funguje ako prevencia pred zápalmi.

Živiny, nachádzajúce sa v odporúčaných potravinách, hrajú kľúčovú úlohu v boji proti zápalovým procesom. Dôkazy pochádzajú z laboratórnych, klinických aj epidemiologických štúdií.

Ak chcete zájsť ešte o krok ďalej, môžete absolvovať celú Protizápalovú kúru, ktorá zameriava na komplexný prístup k zdraviu.

OLEJOVÁ SAMOMASÁŽ

Teplá olejová masáž pomáha upokojiť a posilniť telo ženy po pôrode. Počas prvých pár týždňov čiastočne nahrádza cvičenie, pretože podporuje cirkuláciu, odstraňuje odpadové látky a vyživuje tkanivá. Tiež podporuje relaxáciu, zdravý spánok a zdravú laktáciu.

NA SŤAHOVANIE BRUCHA POUŽITE BENKUNG METÓDU

Po stáročia tradične matky používali brušné zábaly na podporu pri hojení brušnej steny po pôrode. Brušná bandáž vytvára ochranu v oblasti, v ktorej je teraz prázdne miesto. Brušný zábal tiež poskytuje pomáha chrbtici a predchádza alebo zmierňuje bolesti dolnej časti chrbta.

Vyskúšajte Bengkung metódu brušného zábalu. Ide o jednoduchý, bezpečný spôsob a existuje mnoho online videí, ako ho spraviť pomocou dlhého kusu nebielenej bavlny.

Ženy, ktoré rodili prirodzene môžu začať so sťahovaním brucha ideálne piaty deň po pôrode. Po cisárskom pôrode by ženy mali počkať najmenej 6 týždňov, kým sa rez pred liečbou nezahojí.

So sťahovaním brucha to netreba preháňať a môžete zvážiť aj novodobé brušné pásy. Odborníci však upozorňujú na fakt, že ženy nosením týchto pásov riskujú vznik inkontinencie, tráviace problémy, oslabenie chrbtových svalov a ďalšie komplikácie.

Väzba brucha by sa mala nosiť maximálne 10-12 hodín denne počas 40 dní alebo dlhšie.

STAROSTLIVOSŤ O PRSIA PO SPUSTENÍ LAKTÁCIE

Po pôrode sa prsia zväčšia akonáhle sa spustí tvorba mlieka, zvyčajne 3. až 5. deň po pôrode. Začiatok laktácie môže byť pre ženu nepríjemný, prsia bývajú opuchnuté, bolestivé a citlivé na dotyk, môžu sa v nich objaviť zatvrdnuté miesta. Koža na prsiach býva napnutá a horúca, niekedy majú prsia červenkastú farbu. Naliate bývajú oba prsníky rovnako, u niektorých žien sa objavuje horúčka.

Problémy obvykle ustúpia, keď začnete pravidelne dojčiť – ako dieťa saje a množstvo mlieka sa prispôsobuje jeho potrebám.

  • Dieťa dojčite pravidelne – najmenej každé dve až tri hodiny. Pri dojčení vystriedajte oba prsníky a meňte polohy, v ktorých dieťa pije, aby došlo k čo najlepšiemu vyprázdneniu prsníkov. Nevynechávajte nočné dojčenia.
  • Ak sú prsia veľmi naliate a tvrdé a dieťa má problémy s prisatím, môžete pred dojčením trochu mlieka odstriekať, čím bradavky zmäknú a prisatie je potom pre dieťa ľahšie.
  • Pred dojčením si dajte teplú sprchu alebo použite teplý obklad na prsia, aby ste pomohli toku mlieka. Ak je prekrvenie naozaj bolestivé, vyskúšajte studený obklad.
  • Ak dieťa piť nechce a prsia sú veľmi naliate, mlieko odstriekajte. Odstriekavanie však podporuje tvorbu mlieka a môže predlžovať problémy.
  • Ak vám z bradaviek vyteká mlieko medzi dojčeniami, noste prsné vložky v podprsenke tak, aby sa vaše oblečenie nezašpinilo.
  • Dôležitá je správna technika dojčenia, ktorú by vám mali ukázať v pôrodnici. Pri nesprávnej technike (zlé prisatie alebo neefektívne sanie) prsník nie je po dojčení dobre vyprázdnený. Porozprávajte sa laktačnou poradkyňou, aby ste sa uistili, že sa vaše dieťa prisáva k prsníku správne.
  • Ak máte popraskané bradavky, používajte krém, určený na tento účel.
  • Po dojčení vmasírujte do bradaviek pár kvapiek materského mlieka a nechajte prsia vyschnúť.
  • Noste voľné oblečenie.

Rozdiel medzi zápalom prsníka a nahromadením mlieka

Zápal prsníka i hromadenie mlieka sú veľmi bolestivé. Pri retencii však žena nemá horúčku, bolesť cíti najčastejšie lokálne, iba v jednom mieste a iba v jednom z prsníkov. Na postihnutom mieste sa často vyskytuje zatvrdlinka, ktorú je možné bez ťažkostí nahmatať, pretože ide o veľmi bolestivú oblasť. Miesto je oveľa teplejšie a rovnako ako pri zápale môže byť sprevádzané sčervenaním. Ak je toto i váš prípad, najskôr ide o zápal a situáciu pravdepodobne zvládnete vyriešiť samoliečbou.

STARAJTE SA O SVOJ MIKROBIÓM

Ochoreniam je potrebné sa oblúkom vyhýbať po pôrode a počas dojčenia, keďže väčšina liekov prechádza do mlieka. Súčasťou starostlivosti o seba by preto mal byť v každom prípade aj starostlivosť o svoj imunitný systém, ktorý sídli v črevách.

V ľudskom tele existuje približne 10-krát viac mikrobiálnych buniek, ako ľudských, ktoré spolu tvoria ľudský mikrobióm (mikroflóru).

V poslednej dekáde vedci začali vďaka rozvoju vedy a technológií objavovať jeho potenciál a jeho vplyv na zdravie. Mikrobióm v podstate ovplyvňuje takmer každý aspekt zdravia.

Prostredníctvom komplexných imunitných mechanizmov sa vplyv jednotlivých mikrobiómov rozširuje na systémy vzdialených orgánov. Okrem toho, jednotlivé mikrobiómy plnia mnoho zdraviu prospešných funkcií, najmä ochrana pred infekciou, budovanie imunitnej tolerancie, ako aj rôzne lokálne funkcie.

Svoje funkcie si však dokážu plniť  len za predpokladu, že sú baktérie a mikróby v správnom pomere a zložení.

O najnovších trendoch, ako podporovať mikrobióm tvorený prospešnými baktériami, ktoré ovplyvňujú takmer každý aspekt zdravia, vrátane domácich receptov sa dozviete v našej príručke: Zachráňte imunitu sebe aj svojim deťom.

Zdravotné problémy počas šestonedelia

Počas šestonedelia sa určite stretnete s vaginálnym krvácaním a bolestivosťou v oblasti medzi vagínou a konečníkom.

Taktiež sa u vás môžu objaviť problémy s močením, najmä počas prvých dní po pôrode. Inkontinencia sa zvyčajne sama vyrieši časom, kedy dôjde k opätovnému posilneniu panvových svalov.

Medzi ďalšie časté problémy patria hemoroidy, baby blues (prvé dni po pôrode), kožné zmeny vrátane ovisnutej kože na bruchu.

Ak u vás pretrvávajú silné pocity smútku, úzkosti (starosti) a únava, ktoré trvajú dlho po pôrode a je pre vás ťažké postarať sa o seba a svoje dieťa, urýchlene kontaktujte svojho lekára. Môže ísť o popôrodnú depresiu, ktorá si vyžaduje liečbu.

V prípade zájmu o pomoc pri liečbe vašich zdravotných problémov
prepojením modernej aj alternatívnej medicíny pre dosiahnutie čo najvyššej účinnosti a pokrytie celkového zdravotného stavu si môžete zvoliť niektorú z našich služieb: Individuálna hodinová konzultácia alebo Komplexný zdravotný plán na mieru.

Zdieľať

Najnovšie články