0

Flexiteriánstvo: stravovanie prirodzené pre človeka

#najnovšietrendy#protizápalovástrava

Celý svet sa postupne posúva k obmedzovaniu konzumácie mäsa. Jednak nadmerná konzumácia, najmä červeného mäsa je spájaná s rôznymi zdravotnými problémami.

Zároveň pri neustálom raste počtu ľudí na zemi je potrebné všetkých týchto ľudí nakŕmiť, čo je z dlhodobého hľadiska neudržateľné. Očakáva sa totiž, že populácia na svete presiahne okolo roku 2050 hranicu 10 miliárd.

Chovanie zvierat má vysoké nároky na pôdu, niekde totiž  musí rásť strava pre tieto zvieratá.

Zároveň je mäsový priemysel veľkým znečisťovateľom životného prostredia a celosvetovo je zodpovedný za 14,5 až 18 percent emisií skleníkových plynov, spôsobených ľudskou činnosťou.

Preto sa vedci snažia hľadať alternatívy a očakáva sa, že mäso z cvrčkov, rastlinné burgre a kuracie mäso z laboratórnych buniek sa stanú potravinami, ktoré sa v budúcnosti budú bežne konzumovať.

ČO JE TO FLEXITERIÁNSTVO?

Okrem toho v zahraničí naberá na popularite nový druh zdravej stravy – flexiteriánstvo – ktorý pozostáva z prevažne vegetariánskej stravy s občasnou konzumáciou mäsa zvierat chovaných na ekofarmách (1-2 krát týždenne).

Flexiteriáni preferujú rastlinné zdroje bielkovín ako strukoviny, semiačka a orechy.

Ide o zlatú strednú cestu medzi stravou s mäsom a bez mäsa. Flexiteriánstvo je menej obmedzujúce ako vegetariánska strava, no zároveň prináša mnoho rovnakých zdravotných výhod. Dokáže zabezpečiť vyváženú stravu bez potreby dopĺňania živín typických pre živočíšne produkty. A zároveň je najbližšie k strave, ktorú konzumovali naši predkovia a ktorá je pre človeka skutočne prirodzená.

Črevá ľudí sú pozoruhodne podobné črevám väčšiny opíc, ktorých strava je zložená z ovocia, orechov, listov, hmyzu a výnimočne mäsa z vtáka alebo jašterice. Inak povedané, opice jedia to, čo je práve k dispozícii, rovnako ako voľakedy naši predkovia. Táto flexibilita im zabezpečuje respektíve zabezpečovala prežite.

Ak teda hľadáme odpoveď na otázku, ako by mala vyzerať naša strava, ak by sme sa chceli priblížiť k tomu, na čo sú naše črevá prispôsobené, najvýstižnejšou odpoveďou je pestrá strava zložená z potravín rastlinného a občas aj živočíšneho pôvodu. 

Samozrejme vývoj ľudského trávenia pokračoval aj po poľnohospodárskej revolúcii, vďaka čomu môžu niektorí ľudia piť mlieko a jesť mliečne výrobky aj v dospelosti, jesť potraviny bohaté na škroby, atď. 

V prípade zájmu o pomoc pri liečbe vašich zdravotných problémov
prepojením modernej aj alternatívnej medicíny pre dosiahnutie čo najvyššej účinnosti a pokrytie celkového zdravotného stavu si môžete zvoliť niektorú z našich služieb: Individuálna hodinová konzultácia alebo Komplexný zdravotný plán na mieru.

JE FLEXITERIÁNSTVO VHODNÉ PRE DETI?

Flexitárska strava dokáže zabezpečiť výživu, ktorú vaše deti potrebujú.

Dostatočný príjem železa si však vyžaduje zvýšenú pozornosť. Telo nedokáže absorbovať železo z rastlinných potravín rovnako ako z hovädzieho mäsa, hydiny alebo rýb.

Nedostatok železa je najčastejšie sa vyskytujúce nedostatkom živín. Spôsobuje mnoho zdravotných problémov, vrátane narušenej imunity. Vedie k nižšej produkcii červených krviniek (anémii), ktoré sú zároveň menšie, bledšie a menej účinné pri prenose kyslíka do tkanív a orgánov. V dôsledku toho nemôže v organizme kolovať adekvátne množstvo kyslíka, kvôli čomu je organizmus omnoho náchylnejší na infekcie. Anémia okrem toho spôsobuje únavu, slabosť a celý rad ďalších symptómov.  

Preto dbajte na dostatočný príjem potravín bohatých na železo. A kombinujte rastlinné potraviny bohaté na železo, ako sú fazuľa, šošovica a špenát s potravinami s vysokým obsahom vitamínu C, ako sú paradajky, paprika a citrusové plody. To môže pomôcť zvýšiť absorpciu železa.

V prípade potreby sa porozprávajte so svojím pediatrom.

POHĽAD AJURVÉDY NA FLEXITERIÁNSTVO

Princípy flexiteriánstva sa zhodujú aj s ajurvédou, ktorá mäso síce neodmieta, no preferuje najmä stravu rastlinného pôvodu a tak ako pri všetkom aj pri konzumácii mäsa zdôrazňuje umiernenosť. 

PODOBNOSŤ S PROTIZÁPALOVOU STRAVOU

Flexiteriánstvo je svojimi princípmi veľmi podobné protizápalovej strave, ktorá rovnako preferuje strukoviny, semiačka a orechy. A okrem iného pôsobí v tele proti zápalom.

Živiny, nachádzajúce sa v protizápalových potravinách, hrajú kľúčovú úlohu v boji proti zápalovým procesom. Dôkazy pochádzajú z laboratórnych, klinických aj epidemiologických štúdií.

Ak chcete zájsť ešte o krok ďalej, môžete absolvovať celú Protizápalovú kúru, ktorá sa zameriava na komplexný prístup k zdraviu.

Zdieľať

Najnovšie články