0

Eko-terapia

#imunita

Eko-terapia je pojem, ktorý zahŕňa pozitívne účinky na zdravie dosiahnuté pomocou interakcie s prírodou.

Príroda, či už ste ďaleko v lese, parku, záhrade alebo sa len prechádzate po ulici lemovanej stromami, má pozoruhodné zdravotné účinky. Bohužiaľ, v dnešnej dobe už len málokto dokáže oceniť tieto potenciálne benefity.

Ľudský druh sa vyvinul ruka v ruke s prírodou. Väčšinu svojej existencie sme strávili v harmónii s prírodou.
Predstavte si ako žili naši nie až tak veľmi vzdialení predkovia. Celý deň vonku, či už na poli, v lese, … trávili väčšinu dňa fyzickou prácou, na love alebo hľadaním potravy. Žili v menších skupinách a mali takmer nulovú pravdepodobnosť, že stretnú iného človeka.

Dnes väčšina ľudí trávi takmer 90% času v interiéri, či už doma, v kancelárií, alebo na „výlete“ v preplnenom nákupnom centre. A to aj napriek tomu, že má bezproblémový prístup k prírode.

Lekári preto začínajú dávať svojim pacientom „predpis na prírodu“, čím cielia rôzne zdravotné stavy.

Lekári a liečitelia v mnohých zdravotníckych systémoch, od ajurvédy cez tradičnú čínsku medicínu až po mnohých pediatrov už dlho obhajujú význam prírody v zdraví jednotlivcov.

V 8-ročnej štúdii sa zistilo, že ženy, ktoré žili obklopené prírodou, mali o 12% nižšiu mieru úmrtnosti (ktorá nebola dôsledkom nehody), ako tie, ktoré sa nachádzali v prostredí s chudobnejšou vegetáciou.
Dokázané sú tiež viaceré pozitívne účinky ekoterapie napríklad na zotavovanie sa (napr. srdcová frekvencia, krvný tlak, po-operačné zotavenie, kardiopulmonálna rehabilitácia), zníženie bolesti, zlepšenie nálady a odbúranie stresu (napr. posttraumatický stres, úzkosť, sebaúcta, závislosť, duševná pohoda), poruchy pozornosti / hyperaktivitu, cukrovku a obezitu, krátkozrakosť a iné poruchy (napr. nedostatky vitamínu D, nespavosť, atď).

SLNEČNÁ FOTOTERAPIA

Kedysi sa ľudia držali príslovia „Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.” a mali pravdu. Bez slnka by život na zemi neexistoval.

Slnečné svetlo obsahuje viacero farieb svetla v závislosti od energie a vlnovej dĺžky jednotlivých lúčov. Medzi nimi je aj modré a ultrafialové (UV) svetlo, ktoré vzbudzujú pozornosť vedcov vďaka svojmu antimikrobiálnemu účinku a ďalším vplyvom na imunitný systém.

Niekoľko starovekých kultúr, vrátane Egypťanov a Číňanov, využívali chromoterapiu, ktorá sa označuje aj ako svetelná terapia a dnes ju využíva najmä alternatívna medicína.

MODRÉ SVETLO

Modré svetlo je na konci spektra viditeľného svetla, a teda jeho hlavným prirodzeným zdrojom je denné svetlo. Existuje však aj mnoho umelých zdrojov modrého svetla, vrátane LED osvetlenia a rôznych zariadení s displejom.

Pri vyšších expozíciách modré svetlo vykazuje širokospektrálny antimikrobiálny účinok proti baktériám. Terapia modrým svetlom je už klinicky akceptovaný prístup k infekciám Propionibacterium acnes, spájaná s výskytom akné.
Uskutočnili sa tiež viaceré štúdie na ďalšie využitie modrého svetla so sľubnými výsledkami pri bakteriálnych infekciách žalúdka spôsobených baktériou Helicobacter pylori, ranách infikovaných baktériami vrátane Staphylococcus aureus a Pseudomonas aeruginosa.

Modré svetlo plní aj mnoho ďalších dôležitých funkcií.

Napríklad zrýchľuje imunitnú reakciu, konkrétne pohyb imunitných T-buniek, čo im môže pomôcť dostať sa na miesto infekcie a reagovať rýchlejšie.

Vystavenie modrému svetlu počas denných hodín pomáha udržiavať zdravý denný rytmus.  Ale príliš veľa modrého svetla neskoro v noci môže tento cyklus nabúrať a narušiť spánok, ktorý je pre imunitu nesmierne dôležitý.

UV ŽIARENIE

UV sa nachádza vo farebnom spektre vedľa modrého svetla, no už v časti neviditeľného svetla. Má vyššiu energiu ako viditeľné svetelné lúče, vďaka čomu je schopné vytvárať zmeny na koži – od opálenia cez spálenie až po rakovinu, a tiež sa využíva v medicíne na dezinfekciu. Okrem toho je nevyhnutné pre imunitný systém kvôli tvorbe vitamínu D.

Ochranu pred škodlivými účinkami UV žiarenia voľakedy zabezpečovala ozónová vrstva. Z tej však v posledných rokoch ubúda a na jej prirodzený filter sa viac nemôžeme spoliehať. Preto je kľúčové zvoliť si rozumnú mieru vystavenia slnečnému žiareniu, a to najmä v prípade detí.

Bunky detí sa delia rýchlejšie ako dospelých, aby pomohli pri rýchlom raste. V dôsledku toho sú deti náchylnejšie na účinky žiarenia ako dospelí. Preto by deti do troch rokov mali byť na priamom slnku minimálne a staršie deti, ako aj dospelí by sa mali vyhýbať slnku v obedných hodinách a majú by používať kvalitný opaľovací krém.

LESNÁ AROMATERAPIA

Lesné prostredie si ľudia radi vychutnávajú práve kvôli čistému čerstvému ​​vzduchu. Majú tak skvelú príležitosť ako uniknúť pred znečisteným ovzduším a vychutnávať si zdravotné účinky vzduchu obohateného o fytoncidy.

Stromy pomáhajú zlepšovať kvalitu ovzdušia. Listy stromov absorbujú plyny a zachytávajú častice a prach zo znečisteného ovzdušia, ktoré z nich následne odstraňuje dážď.

Lesná aromaterapia môže byť u detí ešte účinnejšia vďaka už spomínanej rýchlejšej frekvencii dýchania.

FYTONCIDY

Fytoncidy sú antimikrobiálne prchavé organické zlúčeniny, ktoré niektoré rastliny vylučujú na ochranu pred hnitím, baktériami, hmyzom a zvieratami. Pôsobia tak, že zabraňujú rastu útočiaceho organizmu.

Sú široko používané v ruskej, ukrajinskej, kórejskej, čínskej a japonskej medicíne, vrátane holistickej medicíny, aromaterapie a veterinárnej medicíny.

Medzi rastliny, vylučujúce fytoncidy patrí korenie, cibuľa, cesnak, čajovník, dub, céder, agát, borovica a mnoho ďalších.

EKO-PSYCHOLÓGIA

Hlboká štruktúra mozgu sa vyvinula a formovala prírodným prostredím. Práve preto ekopsychológia zdôrazňuje potrebu návratu k prírode, ktorý považuje za nevyhnutný pre psychické zdravie. Okrem toho je jej cieľom aj pomoc pri náprave odcudzenia od prírody, ktorého dôsledkom je okrem iného aj nezvládateľná úroveň stresu a vznik súvisiacich zdravotných problémov, medzi ktoré patrí aj stresová imunosupresia.

Príroda doslova mení spôsob fungovania mozgu. Mnohí lekári predpisujú čas v prírode na úzkosť a depresiu, ako aj na iné zdravotné problémy, ako je zníženie krvného tlaku a zlepšenie fungovania imunitného systému.

Na to, aby prírodná psychoterapia mohla naozaj fungovať, je potrebná nielen fyzická, ale aj psychická prítomnosť a sústredenie sa na prítomný okamih (mindfullness).

MINDFULNESS

Mindfulness je spôsob, ako sústrediť svoju pozornosť na to, čo sa deje práve teraz, v tomto okamihu. Základným predpokladom je prerušenie svojho zamerania na obsah, sprostredkovaný rôznymi zariadeniami (digitálna detoxikácia), typický najmä pre mladšiu generáciu.

Vďaka zameraniu sa na súčasnosť si môžete slobodne vybrať, ktorým myšlienkam a pocitom budete venovať pozornosť a na ktoré myšlienky a pocity sa nebudete zameriavať.

Mindfulness eko-terapia využíva prírodu na uľahčenie vedomého uvedomenia si prítomného okamihu. Nie je to v podstate žiadna veda, stačí sa ísť napríklad poprechádzať do lesa a vedome sa zamerať na krásu, ktorú nám príroda prináša.

Napríklad v Japonsku začiatkom osemdesiatych rokov vznikol trend Shinrin-yoku, ktorý v preklade znamená kúpanie v lesnom prostredí. Ide o veľmi pokojnú a pozitívnu skúsenosť opätovného spojenia s prírodou pomocou „ponorenia sa“ do prirodzene krásneho a zdraviu prospešného lesného prostredia využitím všetkých svojich zmyslov. Shinrin-yoku je dodnes súčasťou preventívnej medicíny a prírodnej liečby.

PRÍRODNÉ OTUŽOVANIE

Otužovanie môžeme prirovnať k učeniu organizmu tolerancii voči náhlym zmenám prostredia. To prispieva aj k zvýšeniu celkovej kondície organizmu. Základom je domáce otužovanie a pobyt vonku za každého počasia.

1. FÁZA: DOMÁCE OTUŽOVANIE A PRAVIDELNÝ POBYT VONKU

Ak len začínate s otužovaním, prvého pol roka by ste sa mali každý deň ráno sprchovať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať. V zime by takáto sprcha mala trvať 1 – 3 minúty, v lete 3 – 5 minút. Po sprche by mali nasledovať zahrievacie cviky.

Nesmierne dôležité je tráviť čas vonku za každého počasia. Ako sa hovorí, všetko zlé je na niečo dobré a práve výkyvy počasia pomáhajú otužovaniu. Okrem extrémneho počasia, ako je búrka či prudký vietor, treba ísť na čerstvý vzduch aspoň na 30 minút až hodinu denne.

2. FÁZA: FYZICKÁ AKTIVITA V PRÍRODE

Po minimálne polročnej prvej fáze, môžete pridať fyzickú aktivitu vo voľnej prírode.

Ideálne je začať v lete a pokračovať na jeseň aj v zime. Pod fyzickou aktivitou sa pritom nemyslí len cvičenie, ale aj práca v záhrade, plávanie, cyklistika, atď. Všetky tieto aktivity podporujú krvný obeh, ktorý udržuje bunky imunitného systému v pohybe.

Jedna štúdia odhalila, že iba 20 minút mierneho cvičenia stimulovalo imunitný systém, ktorý naopak spôsobil protizápalovú bunkovú odpoveď. Navyše nedávne štúdie naznačujú, že fyzická aktivita môže tiež zmeniť črevné baktérie a zlepšiť zdravie čriev.

Otužilým sa človek stáva približne po 2 rokoch, kedy je už zreteľný nižší výskyt rôznych ochorení, najmä prechladnutí, pričom ich priebeh je miernejší aj kratší.

Zdieľať

Najnovšie články