0

Doplnky nahrádzajúce živiny

#imunita

AKÉ ŽIVINY POZNÁME?

VITAMÍNY

Vitamíny sú organické zlúčeniny, ktoré organizmus musí prijímať v stopových množstvách v strave, pretože ich potrebuje na svoju existenciu, no nedokáže si ich sám syntetizovať. Pri nedostatku vitamínov sa môžu objavovať rôzne poruchy, ale aj veľmi vážne ochorenia.

Vitamíny a ich metabolity (vznikajúce v dôsledku metabolizmu) sú nevyhnutné pre veľké množstvo fyziologických procesov a plnia rôzne funkcie ako hormóny, antioxidanty, regulátory rastu a diferenciácie tkanív, okrem iného aj pri embryonálnom vývoji, atď.

MINERÁLY

Rovnako ako vitamíny, aj minerálne látky naše telo potrebuje na správne fungovanie. Rovnako ich prijímame najmä zo stravy alebo minerálnej vody.

Minerály sú dôležité pre správny rast a vývin orgánov, správne fungovanie vnútorných orgánov, srdca a svalov, tvorbu krviniek a kostných buniek, riadenie tráviacej sústavy, podporu nervovej sústavy a sú stavebnými látkami kostí a zubov.

Aj malý nedostatok minerálov môže ohroziť zdravie. A naopak, aj prebytok niektorých minerálov môže organizmus zaťažiť a spôsobiť zbytočné komplikácie.

ANTIOXIDANTY

Antioxidanty predstavujú skupinu vitamínov a minerálov, ktoré viažu škodlivé voľné radikály, ktoré vznikajú oxidačnými reakciami v tele. Najlepším zdrojom antioxidantov sú potraviny rastlinného pôvodu, najmä ovocie a zelenina

FYTOŽIVINY

Fytoživiny sú bioaktívne zlúčeniny, ktoré sa prirodzene vyskytujú v rastlinách. Biologické aktivity väčšiny fytoživín nie sú známe alebo sú nedostatočne preskúmané. Tie, ktorých úlohy v tele už sú zistené, sú klasifikované ako základné živiny.

Fytoživiny majú tiež terapeutický potenciál, ako antioxidanty, antidiabetiká, pre zvyšovanie pamäti, zníženie cholesterolu, adaptogénne vlastnosti, protirakovinové a imunomodulačné účinky.

Výskum ukazuje, že prínosy materského mlieka presahujú základnú výživu vďaka obsahu niektorých z fytoživín, ktoré sú prítomné v materskom mlieku a môžu redukovať oxidačný stres u dojčiat, čím sa u nich znižuje riziko ochorení pľúc a čriev.

Vo všeobecnosti boli fytoživiny klasifikované do šiestich hlavných kategórií na základe ich chemických štruktúr a charakteristík:

  • Sacharidy, vrátane polysacharidov
  • Lipidy, kde patria tuky vrátane známych omega-3 mastných kyselín, ktorým sa budem venovať viac neskôr.
  • Polyfenoly, do tejto kategórie patria flavonoidy, fenolové kyseliny a iné ne-flavonoidové polyfenoly. Do tejto kategórie patrí aj v poslednej dobe veľmi obľúbené taníny v zelenom čaji, quercetin v jablkách, resveratrol v červenom víne, kapsaicín v chilli a paprike, kyselina škoricová v škorici, atď.
  • Terpenoidy, kde patria karotenoidy a nekarotenoidné terpenoidy. Pravdepodobne najznámejší terpenoid je beta-karotén.
  • Alkaloidy a ďalšie zlúčeniny obsahujúce dusík. Príklady zahŕňajú nikotín, kokaín, morfín a kodeín, chinín, rezerpín

DOPLNKY NAHRÁDZAJÚCE ŽIVINY

Vitamíny, minerály aj fytoživiny sú všeobecne zdravé, ak sú konzumované ako súčasť vyváženej stravy obsahujúcej široký sortiment potravín, najmä rastlinného pôvodu. Pre organizmus je lepšie zjesť čerstvé jablko, ako namiesto toho prehltnúť tabletku multivitamínu.

Doplnky nahrádzajúce živiny totiž nemôžu replikovať kompletnú škálu živín, ktoré sa prirodzene vyskytujú v potravinách. Okrem toho, živiny v reálnej strave sa ľahšie absorbujú a preto sú účinnejšie ako doplnky. Vo vysokých dávkach môžu byť niektoré živiny dokonca nebezpečné. A pritom mnohé z týchto výživových doplnkov skutočne obsahujú viaceré vitamíny nad rámec odporúčanej dennej dávky.

Vitamíny C, E a beta-karotén vo vysokých dávkach, výrazne vyšších ako sú fyziologické potreby organizmu, môžu pôsobiť nielen ako antioxidanty, ale môžu mať aj pro-oxidačné vlastnosti.
To vysvetľuje nedostatok pozitívnych účinkov antioxidačných vitamínov používaných v extrémnych dávkach po dlhú dobu opísaných v niektorých publikáciách.
Niektoré fytoživiny v doplnkoch prispievajú k rastu rakovinových buniek. Beta-karotén, aj keď môže byť užitočný v prirodzenej forme, zvyšuje riziko rakoviny pľúc u fajčiarov mužského pohlavia. Niektoré flavonoidy môžu vo vysokých dávkach spôsobiť závažné gastrointestinálne alebo alergické problémy.

Preto je potrebné zvážiť reálnu potrebu užívania výživových doplnkov, ich užívanie obmedziť na nevyhnutnú dobu a nespoliehať sa na to, že vyvážia dôsledky nezdravej stravy.

Vhodné je po porade s lekárom zvoliť krátkodobé dopĺňanie najmä pri nedostatku výživy.

VITAMÍN C INFÚZNE

V určitých prípadoch, ako napríklad v prípade vystresovaného organizmu s predpokladom nedostatku antioxidantov, môže byť prospešné podávanie vitamínu C priamo do žily.

Ak totiž organizmus prijme príliš vysokú jednorazovú dávku vitamínu C, do krvi sa dostane len obmedzené množstvo a zvyšok sa z tela vylúči.  Preto orálne užívanie vitamínu C má limitovaný efekt. Zvýšenie koncentrácie v krvi sa dá dosiahnuť jedine jeho infúznym podaním do krvi.

Infúzny vitamín C sa odporúča ľuďom, ktorí sú v strese, prepracovaní, unavení, zle sa stravujú, prekonávajú akútny alebo chronický zápal, majú poruchu imunity, dlhodobo vyčerpávajúci zdravotný stav, atď.

Upozornenie: infúzne podávanie vitamínu C nie je vhodné pre každého. Napríklad nie je vhodné pri zhoršenej funkcii obličiek a pri problémoch metabolizmu železa.

Zdieľať

Najnovšie články