0

Ako omladnúť zvnútra

S pribúdajúcim vekom sa meníme – výzorom, myslením, ale aj zvnútra tým, ako náš organizmus funguje. Ako starnúť s noblesou a oddialiť nástup ochorení a ťažkostí, súvisiacich s pribúdajúcim vekom? Čítajte ďalej.

Starnutie je v podstate postupné zlyhávanie metabolických procesov. Na starnutí sa podieľajú tri hlavné biochemické procesy; oxidácia, glykácia a metylácia. Ďalšími relevantnými procesmi sú chronický zápal a hormonálna deregulácia.

OXIDÁCIA

Voľné radikály sú molekuly, ktorým chýba elektrón. Preto hľadajú iné chemické štruktúry, ktorým by mohli chýbajúci elektrón „ukradnúť“. Z okradnutej molekuly sa tak stane vlastne nový voľný radikál. Takto dochádza k postupnému poškodzovaniu molekúl a tým aj tkanív a orgánov. Týmto mechanizmom sa vysvetľuje vznik aterosklerózy (kôrnatenia ciev), katarakty, obličkových ochorení, reumatických ochorení, cukrovky a mnohých iných chorôb.

Voľné radikály sú v malých a kontrolovaných množstvách prítomné pri každodennom metabolizme (produkujú sa hlavne počas metabolizmu kyslíka v bunkách), a prijímame ich aj zvonku: zo znečisteného prostredia, fajčením, vystavovaním sa žiareniu (RTG, UV a pod.), po požití liekov, toxických látok a ťažkých kovov, atď. Problém sa začína, keď sa množstvo týchto voľných radikálov zvyšuje a organizmus stráca nad nimi kontrolu.

Interakcia voľných radikálov tiež vedie k výrobe chemického melondialdehydu, ktorý je veľmi škodlivý, čo prispieva k ďalšiemu dôležitému procesu starnutia, nazývanému glykácia.

GLYKÁCIA

Glykácia je reakcia, pri ktorej sa tvorí zákerná väzba molekuly bielkoviny na molekulu cukru (glukózy), ktorá končí tvorbou AGEs (Advanced Glycation Endproducts). AGEs spúšťajú celú kaskádu deštruktívnych procesov. Reagujú so susednými bielkovinami a tvoria patologicky skrížené väzby (cross-links), ktoré spôsobujú stvrdnutie tkanív. Tento proces celkom rozvracia normálne funkcie orgánov, ktorých funkcia závisí na flexibilite. Jedným z následkov je aj 50x väčšia tvorba voľných radikálov.

Glykácia je považovaná za významný faktor starnutia a súvisiacich ochorení (tvrdnutie artérií, šedý zákal a niektoré neurologické poruchy) a pravdepodobne aj zhubných nádorov, vrátane komplikácií spôsobených diabetesom.

METYLÁCIA

DNA metylácia je proces údržby tkanív. Pomáha kontrolovať DNA materiál a blokuje akúkoľvek abnormálnu DNA pred prenosom na budúce generácie buniek. V tomto procese sa pridávajú „metylové skupiny“ do rôznych zložiek proteínov, DNA a iných molekúl, aby sa udržali v dobrom, aktívnom stave.

Akýkoľvek proces zápalu ovplyvňuje metyláciu, pretože imunitný systém významné spotrebuváva metylové skupiny a tak nezostane nič pre ostatné tkanivá tela.

Nízka metylácia sa odráža v rastúcich hladinách homocysteínu, ktorý sa vyskytuje pri chronických zápalových procesoch, ako je lupus, srdcové ochorenie a diabetes. V prípade rakoviny sa tento proces celý popletie.

ZÁPAL

Zápal už bol priebežne viac krát spomínaný. Existujú vedci, ktorí tvrdia, že väčšina zmien, súvisiacich so starnutím, je spôsobená práve chronickým zápalom. Chronický zápal má za následok demenciu, zhrubnutie artérií, artritídu, cukrovku, hormonálnu nerovnováhu a tak ďalej.

Na zníženie škodlivého zápalu a v konečnom dôsledku zníženie rizika vzniku ochorení, pomáha aj protizápalová strava. Jej cieľom je získať optimálne zdravie vďaka tomu, že sa telo zbaví zápalov tým, že dôjde k doplniu antioxidantov, fytoživín a ďalších živín, nevyhnutných na boj so zápalmi, stabilizácii hladiny cukru v krvi, detoxikácii organizmu a naštartovaniu imunitného systému.

Nejedná sa o diétu – nie je určená na zníženie telesnej hmotnosti, ani krátkodobý plán stravovania. Skôr sa jedná o spôsob výberu a prípravy špecifických potravín, o ktorých je na základe vedeckého výskumu známe, že bojujú proti zápalom a udržiavajú optimálne zdravie.

HORMONÁLNA DEREGULÁCIA

Nie je pochýb o tom, akú dôležitú úlohu hrajú hormóny v našom živote a starnutí. Otázkou je, či starnutie spôsobuje nerovnováhu hormónov v tele alebo hormonálna nerovnováha spôsobuje starnutie?
Hormonálna substitučná liečba pravdepodobne bude v hrať dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravia v najbližšom období.

TIPY, AKO SPOMALIŤ STARNUTIE

Ak si chcete čo najdlhšie zachovať dobré zdravie, silné svaly, účinný imunitný systém, ostrú pamäť a zdravý mozog, vyskúšajte naše tipy:

1. Znížte príjem voľných radikálov zvonku

Prestaňte fajčiť, vystavovať sa nadmernému Rtg a UV žiareniu, obmedzte spotrebu liekov, atď.

2. Doplňte svoje enzýmové zdroje

Druhú možnosť obrany pred negatívnym vplyvom radikálov predstavuje zložitý biologický systém enzýmov (superoxid dismutázy, peroxidázy a katalázy), krvných bielkovín (albumín, haptoglobín, hemopexín, transferín, ceruloplazmín), a “opravárov” (enzýmov) poškodenej DNA. Množstvo a aktivita našich ochranných enzýmov je daná geneticky, ale môžeme ju sami priaznivo ovpylvniť. Napríklad môžeme prijímať ochranné enzýmy v tepelne neupravených rastlinných potravinách alebo doplniť svoje vlastné enzymatické zdroje prostredníctvom systémovej enzymoterapie (Wobenzym, Serrapeptáza).

3. Anti-aging resp. protizápalová strava

Najväčšiu šancu zintenzívniť svoju ochranu pred voľnými radikálmi máme vďaka strave, ktorá je bohatá na antioxidanty (vitamín E, vitamín C, beta-karotén, selén), ktoré oneskorujú alebo inhibujú oxidáciu, a fytoživiny (rastlinné látky s ochranným účinkom). Nachádzajú sa v listoch, koreňoch, plodoch, kvetoch, buľvách, jadrách, stonkách.

Bohatá na antioxidanty, fytoživiny a ďalšie prospešné látky je najmä Protizápalová strava, ktorú mnohí právom nazývajú aj anti-aging strava.

Bez ohľadu na to, aký je váš vek, naša komplexná on-line príručka Protizáplová kúra vám poskytne potrebné informácie a podporu na to, aby ste začali zlepšovať svoje zdravie a pohodu.

Funguje aj proti starnutiu pleti

Vaša strava má významný vplyv aj na vašu pokožku. Strava s vysokým obsahom tukov a cukrov zvyšuje systémový zápal a vedie k zvýšeniu hladiny kortizolu. Tento hormón je zodpovedný za ničenie kolagénu a elastínu v pokožke.

Naopak, konzumácia pestrej stravy, bohatej na vitamíny, dokáže pokožke napomôcť ku krajšiemu a mladšiemu vzhľadu. Normálna koža obsahuje vysokú koncentráciu vitamínu C, ktorá podporuje dôležité a dobre známe funkcie, stimuluje syntézu kolagénu a pomáha antioxidačnej ochrane proti UV žiareniu.

Ak dodáte svojej pokožke popri kvalitnej anti-aging kozmetike aj kvalitnú výživu zvnútra, čoskoro sa bude tešiť mladistvejšiemu vzhľadu.

4. Vyskúšajte výživový doplnok Karnozín

Suplementácia inhibítorov glykácie umožňuje predchádzať mnohým odchýlkam, ktoré sprevádzajú proces starnutia. Karnozín s anti-glykačnými účinkami hrá dôležitú úlohu taktiež v odstraňovaní spomínaných glykovaných bielkovín.

5. Doplňte tiež kyselinu alfa-lipoovú a koenzým Q10

Kyselina alfa-lipoová sa používa v prevencii a podpore liečby ochorení, súvisiacich so zvýšenou oxidáciou a pôsobením voľných radikálov. Medzi významné antioxidanty patrí aj koenzým Q10.

Väčšina vedcov sa domnieva, že maximálna dĺžka života u človeka je o niečo viac ako 110 rokov. Nad tento vek sa odhady a špekulácie dostávajú do sféry sci-fi.

 

Zdroje k článku:

https://www.zwivel.com/blog/anti-aging-die
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579659/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2825135/
http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=190

Zdieľať

Najnovšie články