Prerušovaný pôst je termín, ktorý sa v poslednom období veľmi často skloňuje kvôli jeho výhodám, ktoré podľa najnovších štúdií siahajú od chudnutia, cez lepšie fungovanie srdca a mozgu, zníženie zápalov, chudnutie až po predĺženie života. Ajurvéda však na moderný prerušovaný pôst nazerá kriticky a upozorňuje, že pôst by mal byť len mierny. Poďme sa spolu pozrieť na to, prečo a aký typ pôstu Ajurvéda odporúča?

Viac si môžete prečítať v súvisiacom článku: Prerušovaný pôst a jeho zdravotné benefity

Prečo je prerušovaný pôst dôležitý podľa Ajurvédy?

Podľa Ajurvédy je pre zdravie rozhodujúce trávenie (Agni). Agni nám pomáha vstrebávať živiny z potravín a odstraňovať odpadové produkty, ktoré sa hromadia v našich bunkách a tkanivách.

Na to, aby mohol Agni správne plniť svoje funkcie by sme mali podľa Ajurvédy jesť 3 x denne jedlo, ktoré by malo byť výživné a zároveň by ho nemalo byť ani málo, ani príliš veľa. Optimálne množstvo je také, ktoré udržíte vo svojich rukách. Vďaka tomu sa polovica žalúdka naplní jedlom, štvrtinu by ste mali doplniť tekutinami a štvrtina by mala zostať prázdna. Tak bude mať žalúdok dostatok priestoru na trávenie a vy skončíte so spokojným (nie preplneným a ťažkým) pocitom.

Medzi jedlami by sme mali mať dostatočnú pauzu 5-6 hodín, ktorá poskytne dostatok času na úplné strávenie. Spoľahlivým indikátorom toho, že predchádzajúce jedlo bolo úplne strávené a tráviaci oheň (Agni) sa znovu prebudil, je skutočný hlad. Súčasné stravovacie návyky s jedením niekedy až 5 krát denne sú pravým opakom týchto odporúčaní. Pravdou je, že väčšina ľudí už je naučená sa tatko stravovať a cítia potrebu jesť medzi jedlami. Zvyčajne to však nie je skutočná potreba jedla, ale nutkanie, ktoré môže byť vyvolané zvykom, nudou alebo emóciami.

Namiesto toho treba skúsiť sa napiť vody alebo čaju. Usrkávanie teplej alebo horúcej vody medzi jedlami pomáha pri trávení, pomáha odstraňovať nahromadené toxické Ama a môže znižovať nutkanie na jedlo. Tráveniu pomáhajú aj bylinky, ktoré sú pridávané do jedla alebo čaju, ako rasca, koriander, kurkuma, zázvor, kardamóm, čierne korenie, mäta, rozmarín a fenikel.

K dodržiavaniu týchto odporúčaní pomáha najmä jedlo, ktoré obsahuje všetkých 6 chudí (sladké, kyslé, slané, štipľavé, horké a svižné). Chuť je totiž mechanizmus, ktorý nám príroda poskytla, aby sme zhodnotili, či sme z jedla získali úplnú výživu. Ak jedlo nepokrýva všetky chute, alebo má organizmus nedostatok bielkovín v hlavných jedlách, môžete sa cítiť nespokojný a po popoludňajších hodinách sa môže objaviť túžba po koláčikoch alebo čokoláde.

Ako vzniká toxická Ama?

Pravdou však je, že tieto odporúčania málokto dodržiava. Ak preplníme žalúdok, Agni (tráviaci oheň, ktorý zahŕňa žalúdočné kyseliny a enzýmy) nemá dostatok priestoru na svoju prácu. Sila Agni sa znižuje, v dôsledku čoho sa zhoršuje trávenie, vyživovanie organizmu a odstraňovanie odpadových látok. Tak dochádza ku kumulácii toxického vedľajšieho produktu neúplného trávenia (Ama) v organizme. Podľa Ájurvédy je Ama hlavnou príčinou väčšiny ľudských chorôb.

Pri kumulácii Amy môžeme začať cítiť, že s nami niečo nie je v poriadku. Medzi príznaky patrí napríklad nedostatok energie, tráviace ťažkosti ako nafukovanie, hnačka či zápcha, zahlienenie, opuchy, nešpecifické bolesti, priberanie, znížená imunita, atď. V prípade ignorovania týchto prvotných príznakov môže Ama vyústiť do rôznych ochorení, medzi ktoré patrí napríklad cukrovka, artritída, dna a podobne.

Prečítajte si aj súvisiaci článok: Pravda/Lož: Detoxikácia a prerušovaný pôst

Myšlienka pravidelného pôstu je dať odpočinku Agni (tráviacemu systému). To pomáha revitalizovať a znovu zapáliť tráviaci oheň a spáliť akékoľvek toxíny (Ama), ktoré sa nahromadili v našom tele. Tým zlepšuje celkové zdravie. Je však dôležité si tento „odpočinok“ dobre zvoliť, aby pôst nespôsobil viac škody ako úžitku.

Aký prerušovaný pôst odporúča Ajurvéda?

Ajurvéda neodporúča dlhý ani úplný pôst. Práve naopak, ajurvédski lekári varujú, že v súčasnosti obľúbený prerušovaný pôst, počas ktorého ľudia kompletne preskakujú jedlo, môže spôsobiť nerovnováhu medzi dóšami, ktorá môže viesť k rôznym zdravotným problémom.

Ajurvédsky „pôst“, ktorý pomáha udržiavať rovnováhu v tele, sa odporúča praktizovať pravidelne jeden deň v týždni a len v miernej forme. Počas neho sa konzumuje malé množstvo ľahkých jedál. Výsledkom je rovnako hlad medzi jedlami, ktorý však nenarúša rovnováhu. A práve tento pocit hladu by sme si mali podľa Ajurvédy vážiť. Je to znamenie, že tráviaci oheň alebo Agni sa posilňuje. Ak nie je Agni zaneprázdnený trávením, začne čistiť toxické Ama.

Odstrániť Amu môžete organizmu pomôcť aj popíjaním teplej vody, čaju a užívaním ajurvédskych výživových doplnkov, ktoré sú určené práve na odstraňovanie toxínov z tela. Medzi ne patrí napríklad Trikatu a Triphala.

Prerušovaný pôst podľa Ajurvédy (pratyahara)

Raňajky:

  • Pár kúskov ovocia. Vyhnite sa ťažším ovocím, ako sú banány a avokádo.

Obed a večera:

  • Trochu ryže Basmati
  • Žlté mungo fazule
  • Malé množstvo zeleniny
  • Trochu mletého korenia, koriandra, kurkumy a zázvoru
  • Štipka soli
  • Štvrťka citróna

Všetky ingrediencie (okrem citróna) zmiešajte v hrnci s dostatočným množstvom vody a povarte, kým nie sú správne uvarené a mäkké. Zmes by mala mať konzistenciu hustejšej polievky. Uvarenú polievku vložte do mixéra, vytlačte do nej citrón a dobre rozmixujte.

Nejedzte nič iné ako túto polievku na obed a uistite sa, že sa po jedle budete cítiť spokojný a nie príliš plný.

Ak zistíte, že ste si pripravili príliš veľa jedla, nenechajte si ho na ďalšie jedlo. Vyhoďte ho. Podľa Ajurvédy je staré jedlo toxické.

Toto je len jeden príklad vhodného jedla pre ajurvédsky pôst. Môžete vyskúšať aj proso a červenú šošovicu alebo bulgur a hnedú šošovicu namiesto ryže a mungo fazuliek. Najlepšie je vyhnúť sa väčším fazuliam, ako je napríklad cícer, fazuľa alebo hrach, pretože ich strávenie si vyžaduje viac úsilia.

V deň pôstu sa vyhnite ťažkým bielkovinám, ako je mlieko, ryby, vajcia a mliečne výrobky, pretože tieto míňajú viac tráviacej sily. Nepoužívajte oleje, živočíšne tuky a vyprážané jedlo. Cukru je najlepšie sa vyhnúť, aj keď trochu sušeného ovocia môžete uvariť v polievke pre chuť.

V prípade zájmu o pomoc pri liečbe vašich zdravotných problémov si môžete zvoliť niektorú z našich služieb:

Ak máte otázku súvisiacu s uvedenými informáciami prípadne ste nenašli hľadané odpovede, radi na ňu odpovieme. Prosím prejdite do našej bezplatnej online Poradne.

Ak máte záujem o celostný pohľad pre komplexné riešenie vášho zdravotného stavu, prosím prejdite na službu Celostná terapia na mieru.


Článok vyšiel pôvodne na Maharishi.co.uk a je jeho voľným prekladom.