0

Ako spracované potraviny ničia vaše zdravie?

#črevo#mikrobióm

Potraviny, ktoré boli spracované a vyrobené využitím rafinovaných ingrediencií a umelých látok, sú známe ako spracované potraviny.

Na jednej strane uľahčujú prístup k jedlu a uspokojujú dopyt po chutných výrobkoch. Ich konzumácia rastie enormným tempom. Ešte viac alarmujúce je, že spracované potraviny tvoria významný podiel prijatej energie nielen u dospelých, aj u detí.

Pochutiny (ako napríklad cukríky, čipsy, sušienky, sladké nápoje, kukuričné chrumky, atď.) patria k najčastejšie konzumovaným spracovaným potravinám. V súčasnosti prispievajú až k 1/4 prijatej dennej energie detí a mladých v niektorých európskych krajinách.

Na druhej strane ich obsah s chemickými prídavnými látkami, nedostatkom živín potrebných okrem iného aj na správne fungovanie imunitného systému a vysokým podielom rafinovaných sacharidov a trans tukov, je považovaný za jedného z hlavných vinníkov nárastu zdravotných problémov.

Spracované potraviny podľa alternatívnej medicíny nie sú schopné vytvoriť zdravú energiu (Ojas) na podporu imunity a zdravia. Práve naopak, túto cennú energiu z organizmu odčerpávajú a postupne tak prispievajú k postupnému zhoršovaniu zdravotného stavu.

VYSOKÝ OBSAH RAFINOVANÝCH SACHARIDOV

Pre spracované potraviny je typický vysoký obsah sacharidov, z ktorých boli počas priemyselného spracovania odstránené dôležité živiny.

Tým, že tieto potraviny neobsahujú žiadnu vlákninu, ktorá je potrebná na spomalenie štiepenia a uvoľňovania cukru, vedie ich konzumácia k častým výkyvom cukru v krvi, ktoré vedú k vzniku inzulínovej rezistencie, cukrovky 2. typu a všetkých súvisiacich komplikácií vrátane poškodenia imunitného systému.

Nehovoriac o tom, že je v súčasnosti strava sama o sebe preplnená cukrom prostredníctvom sladkostí, ochutených nápojov, atď.

V článku publikovanom v JAMA Internal Medicine v roku 2016 vedci naznačili, že v 60-tych rokoch minulého storočia potravinársky priemysel s cukrom podplatil vedcov, aby zakryli vzťah medzi cukrom a srdcovými chorobami.
V tom čase bolo pritom bežné, že potravinársky priemysel financoval výskum a od výskumných pracovníkov sa nevyžadovalo zverejnenie zdrojov financovania.
A tak vedci namiesto cukru začali obviňovať nasýtené tuky, čo mali za následok zmenu diétnych odporúčaní v 80 a 90-tych rokoch. Ľudia začali konzumovať menej potravín bohatých na tuk. Tuk vymenili za cukor, ktorého spotreba výrazne vzrástla, čo viedlo k dnešnej epidémii cukrovky, obezity, depresie a ochorení tráviaceho traktu.

Podceňovanie vplyvu cukru majú ľudia, ktorí zažili toto obdobie, hlboko zakorenené v hlavách.

Dnes už však vieme, že organizmus reaguje na cukor komplexnou súhrou hormonálnych, metabolických a imunologických procesov, ktoré môžu vážne ohroziť zdravie a fungovanie imunitného systému, najmä ak ide o deti, ktoré sú najzraniteľnejšie.

Preto ak chcete pre svoje zdravie skutočne niečo spraviť, skúste pri najbližšej príležitosti prestať mávať rukou pri konzumácii potravín bohatých na cukor, najmä tých kupovaných.

Upozornenie: Pred týmito účinkami cukru vás nezachránia ani novodobé výmysly typu trstinový cukor alebo ovocný koncentrát, ktorých účinok na metabolizmus je v podstate rovnaký a sú typické najmä pre potraviny určené pre najmenšie deti!

VYSOKÝ OBSAH TRANS TUKOV

Spracované potraviny zvyčajne obsahujú lacné hydrogenované rastlinné tuky (takzvané trans tuky).

Hydrogenácia je chemický proces, pri ktorom sa vodík pridáva do kvapalných olejov, aby sa zmenil na pevnú formu, čo pomáha predĺžiť trvanlivosť a udržať stabilnú chuť. Trans tuky sa začali pridávať od roku 1950 do margarínov, občerstvenia, baleného pečiva, atď. Ich používaním sú známe najmä fast-foody.

Konzumácia trans tukov zvyšuje riziko ochorenia koronárnych artérií, zvyšuje triglyceridy a podporuje systémový zápal, nadmernú aktivitu imunitného systému, ktorá sa podieľa na srdcových ochoreniach, mŕtvici, cukrovke a iných chronických ochoreniach.

Vzhľadom na všeobecne uznávané dôkazy sa považujú všetky trans tuky za rovnako škodlivé a odporúča sa znížiť ich spotrebu na minimum.

CHEMICKÉ PRÍSADY

Ak sa pozriete na zoznam ingrediencií spracovaných potravín, je pravdepodobné, že nebudete mať poňatie, čo niektoré zložky sú. Práve to sú umelé chemikálie, ktoré sa pridávajú do spracovaných potravín s cieľom zlepšiť ich chuť, upraviť textúru a predĺžiť trvanlivosť.

Navyše, spracované potraviny môžu obsahovať aj desiatky ďalších chemických látok, ktoré nie sú uvedené na obale. Napríklad „umelá aróma“ je patentovaná zmes, ktorej obsah výrobcovia nemusia zverejňovať, no zvyčajne ide o kombináciu chemických látok.

Emulgátory, zahusťovadlá, umelé sladidlá a konzervačné látky môžu ovplyvňovať bunky imunitného systému a prispievať k metabolickej dysregulácii.

Potravinárske prísady sú spájané s hyperaktívnym správaním a nedostatočnou pozornosťou detí.

UMELÉ SLADIDLÁ

Umelé sladidlá sú syntetické náhrady cukru, ktoré zabezpečujú sladkú chuť bez pridania kalórií, čím sa stávajú lákavou voľbou pre diabetikov a ľudí, ktorí chcú schudnúť.

Vedci si dlho mysleli, že väčšina umelých sladidiel prechádza tráviacim systémom nestrávená a preto nemá žiadne účinky na organizmus. Nedávny výskum však ukázal, že umelé sladidlá môžu narúšať rovnováhu baktérií v čreve a mať aj ďalšie dlhodobo negatívne účinky na zdravie.

Potkany konzumujúce sukralózu mali po 12 týždňoch až o 47-80% menej anaeróbnych baktérií vo svojich vnútornostiach. Prospešné baktérie boli významne zredukované, zatiaľ čo menej škodlivé baktérie boli menej ovplyvnené. Navyše, črevné baktérie sa nevrátili do normálu ani po 12 týždňoch od ukončenia experimentu.

Prečítajte si viac (súvisiace témy):
Črevný mikrobióm: Dajte šancu životu vo vašich črevách
Prečo sa hovorí, že imunita sídli v črevách

Zdieľať

Najnovšie články